Exposició "La fi és el principi". Visita guiada

El proper diumenge 17 de febrer es durà a terme una visita guiada a l’exposició “La fi és el principi. Pràctiques funeràries a la Catalunya prehistòrica”, a càrrec del comissari de la mostra i director del Museu de Gavà, Josep Bosch. Bosch és doctor en prehistòria per la Universitat de Barcelona i un dels màxims experts en els estudis de neolític a Catalunya. Aquesta exposició ha estat organitzada i produïda per l’Arqueoxarxa, el sistema de museus i jaciments d’arqueologia de Catalunya liderat pel Museu d’Arqueologia de Catalunya. S'hi exposen, entre d'altres materials, una cinquantena de peces arqueològiques del fons d¡arqueologia del Museu d'Història de Sabadell.

L’exposició tanca les portes aquest mateix diumenge 17. La visita és gratuïta i no cal inscripció prèvia.

L’exposició

Es tracta d’una exposició itinerant en què per primera vegada es presenta una síntesi de les pràctiques funeràries a la prehistòria a Catalunya. Aquesta exposició vol ser una via d’aproximació al nostre passat a través de la riquíssima cultura material que ha perviscut de la prehistòria a Catalunya: l’arqueologia de la mort.

Encara que sembli contradictori, el món de la mort ha servit per definir, i encara ara defineix, algunes de les cultures principals de la prehistòria del nostre país i, per tant, és clau per al seu estudi. Les pràctiques funeràries tenen un interès per si mateixes, però també ens permeten aproximar-nos a la prehistòria. Les pràctiques funeràries són un mirall del món dels vius i per tant reflexen temes tan diversos com el canvi cultural, la relació dels nostres avantpassats amb el seu entorn, els contactes i intercanvis, també a les creences i el món simbòlic dels nostres avantpassats.

La mostra incorpora informació i objectes de troballes singulars recents, com les restes de la Sagrera a Barcelona, els enterraments de can Sadurní a Begues, les novetats de les necròpolis del Vallès i del Penedès, els sepulcres en mina de Gavà, el sepulcre megalític de Seró a la Noguera, la Cova de Montanisell, i tantes d’altres. Alguns d’aquests objectes són excepcionals i no estan exposats habitualment.