DE L'EXILI CATALÀ A MÈXIC. Conferència

Dijous 17 d'octubre

CONFERÈNCIA
“De l’exili català a Mèxic”

Dia: Dijous, 17 d’octubre, a les 18’30 h de la tarda
Lloc: sala d’actes del vestíbul del Museu d’Història de Sabadell, carrer de Sant Antoni, 13.

Organitzen: Ajuntament de Sabadell / Museu d’Història de Sabadell
Amb el suport de: Diputació de Barcelona

___________

Activitat complementària a l’exposició “Memòria d’un exili. La família Burguès-Padrós (Mèxic, 1939-1990)”.

En el marc de la commemoració dels 80 anys del final de la Guerra Civil espanyola i de l’inici de l’èxode massiu dels republicans espanyols i catalans fora de les nostres fronteres, l’any 1939.

José M. Murià és un historiador, escriptor, museògraf, catedràtic, articulista i acadèmic mexicà, fill d’exiliats catalans (Mèxic, 1942). És llicenciat en història per la Universitat de Guadalajara (1966), doctorat pel Col·legi de Mèxic (1969) i investigador titular de l’Instituto Nacional de Antropología e Historia.

L’exposició ha comptat amb la col·laboració del Museu Memorial de l’Exili (La Jonquera), on es custodien part dels objectes i documentació personal de la família, i de l’Arxiu Històric de Sabadell. L’exposició tancarà les portes l’11 de desembre i al seu entorn s’han programat diverses activitats.

José M. Murià

Nascut l’any 1942 a Mèxic, és fill i nét d’exiliats catalans: el seu avi era el periodista i cineasta Magí Murià, i el seu pare l’escriptor Josep Maria Murià. La seva tieta fou la també éscriptora Anna Murià. No va trepitjar Catalunya fins als 21 anys. Amb el pas del temps ha anat desenvolupant un doble sentiment de pertinença nacional fruit de les seves experiències i vivències a Mèxic i a Catalunya.

Ha representat a Mèxic en diversos fòrums internacionals, dictat conferències i participat en nombroses trobades dins i fora del país i ha estat professor en diverses institucions mexicanes i estrangeres.

Ha escrit sobre la història de Guadalajara i de Jalisco, la “charrería” (tradició eqüestre mexicana) i el tequila.

Ha estat i és col·laborador en diversos mitjans de premsa mexicana i catalana.

Com a historiador a obtingut diversos premis a les seves recerques. L’any 2007 va ser declarat “Mestre Emèrit” del Col·legi de Jalisco. L’any 2010 va ingressar a l’Academia Mexicana de Ciencias i el 2018 a l’Academia Mexicana de la Lengua.

L’any 2011 va rebre la condecoració de l’Ordre d’Isabel la Catòlica pel Govern d’Espanya.

A Catalunya ha rebut la Creu de Sant Jordi (2009) i el Premi Catalònia Internacional, i és membre de la Societat d’Estudis Històrics de l’Institut d’Estudis Catalans des del 2007.

En relació al tema de l’exili i la relació històrica entre Mèxic, Espanya i Catalunya ha escrit diversos llibres:

-    Mexicanos contra franquistas (2015).
-    El exilio del pensamiento.
-    Ressons. Escrits a favor de Catalunya (2005).
-    Catalans a Mèxic (2008).
-    Per què en sóc? (2014).
-    De no ser por México. Ayuda a tantos exiliados republicanos (2019).