¡HA LLEGADO ESPAÑA! LA POLÍTICA DEL FRANQUISME A CATALUNYA (1938-1977). Presentació del llibre

Dimarts 10 de desembre

80 anys del final de la Guerra Civil espanyola

A càrrec de Francesc Vilanova (UAB) i de Martí Marín, autor.

En el marc de la commemoració dels 80 anys del final de la Guerra Civil espanyola i de l’establiment del nou règim franquista a partir del 1939.

Martí Marín i Corbera, sabadellenc, és professor d’Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i director del Centre d’Estudis sobre Dictadures i Democràcies d’aquesta mateixa Universitat.

La presentació anirà a càrrec de l’historiador Francesc Vilanova, professor d’Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El llibre ¡Ha llegado España!...

Martí Marín, un dels grans experts sobre el franquisme, analitza i sistematitza amb el rigor que li és característic l’especificitat de la política franquista a Catalunya. I emmarca aquesta política entre dues dates significatives, el 1938 ─quan comencen les operacions militars a Lleida i el BOE publica el decret que anul·la l’Estatut d’Autonomia de 1932− i el 1977 ─quan les eleccions segellen la derrota de qualsevol opció continuista−.
El resultat és un exercici de síntesi brillant que demostra que a Catalunya l’oposició al règim va ser més forta i ben estructurada que a altres territoris de l’Estat, però també desvela la trama d’interessos que van dur a polítics i empresaris catalans a col·laborar amb la construcció del nou estat feixista.
+ INFO: https://bit.ly/2sjzfhY

Martí Marín (Sabadell, 1965)
Doctor en Filosofia i Lletres (Història) per la UAB el 1994, amb la tesi doctoral "Política i administració local durant el franquisme. Els ajuntaments a la Catalunya urbana entre 1938 i 1979", dirigida per Borja de Riquer. Especialitzat en el període franquista, especialment en els aspectes relatius al personal polític del règim, les polítiques de govern territorial (local i provincial), els processos migratoris interiors i les fórmules de control social associades a aquests.

Ha publicat els llibres, Els Ajuntaments Franquistes a Catalunya. Política i administració municipal, 1938-1979, Pagès, Lleida, 2000 (Premi Crítica "Serra d'Or" 2001), Catalanisme, clientelisme i franquisme. Josep Maria de Porcioles, Soc.Catalana d'Est.Històrics, Barcelona, 2000 (reeditat per Ed.Base, 2005), Història del Franquisme a Catalunya, Eumo/Pagès, Vic/Lleida, 2006, -amb Manel Risques- Montjuïc: memòries en conflicte. El castell, la muntanya i la ciutat, L'Esfera dels Llibres, Barcelona, 2008 i -amb Javier Tébar, Manel Risques i Pau Casanellas- Gobernadores. Barcelona en la España Franquista (1939-1977), Comares, Granada, 2015.

Igualment ha dirigit les obres col·lectives La Guerra Civil a Catalunya. 5. Els papers de Salamanca, Ed.62, Barcelona, 2006 i Memòries del viatge 1940-1975, Sant Adrià de Besòs, Ajuntament de Sant Adrià de Besòs / Museu d'Història de la Immigració de Catalunya, 2009.

Ha col·laborat en obres col·lectives, entre les que destaquen els vols. 10 i 11 dirigits respectivament per B.de Riquer i C.Molinero i P.Ysàs d'Història, política, societat i cultura dels Països Catalans, Enciclopèdia Catalana, Barcelona, 1997 i 1998, DD.AA., Sabadell al segle XX, Eumo, Vic, 2000, J.Font (ed.), Història i memòria: el franquisme i els seus efectes als Països Catalans, Publicacions de la Universitat de València, 2007, M.Risques (dir.), Història de l’Ajuntament de Barcelona de l’ocupació napoleònica a l’actualitat, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2008, a D.A.González Madrid (ed.),  El Franquismo y la Transición en España. Desmitificación y reconstrucción de la memoria de una época, Madrid, Los Libros de la Catarata, 2008, J. De la Torre i G.Sanz Lafuente (eds.), Migraciones y coyuntura económica, del franquismo a la democracia, Prensas Universitarias de Zaragoza, 2009, DD.AA, Transformacions: literatura i canvi sociocultural dels anys setanta ençà, Publicacions de la Universitat de València, 2010, S.Balfour (ed.), Barcelona malgrat el franquisme. La SEAT, la ciutat i la represa sense democracia, MUHBA, 2012, M.A.Ruiz Carnicer (ed.), Falange. Las culturas políticas del fascismo en la España de Franco (1936-1975), Institución Fernando el Católico, 2013, J.Larios (ed.), La cara fosca de la cultura catalana: la col·laboració amb el feixisme i la dictadura franquista, Lleonart Muntaner, 2013, C.Molinero, M.Risques i F.Vilanova (coords.), Sobre el franquisme i Catalunya. Homenatge a Borja de Riquer i Permanyer. Efadós, 2015 i P.Ysàs i C.Molinero (eds.), La izquierda en la Transición española, Publicacions de la Universitat de València, 2016.
També ha publicat articles a les revistes: Arraona, L'Avenç, Recerques, Hispania, Terme, Ausa, Estudis d’Història Agrària , Historia Social , Andalucía en la historia, Historia y política, Les langues néo-latines, Spagna Contemporanea  i Estudos do Século XX.