200 ANYS DE LA CASA FÀBRICA TURULL

Horari: A partir del 24 de setembre.
Lloc: Museu d'Art de Sabadell
Preu: Gratuït

Presentació de les instal.lacions permanents:

Tot és fum. Una casa, una ciutat i dos segles. Instal·lació vídeo artística

La casa fàbrica. Art vida i societat a Sabadell. Àudio guia. Visitmuseum

El dia 9 de gener de 1819 Pau Turull i Font va comprar a Josep Casalí i Montblanch dos solars, als carrers de la Creueta i de Sant Domènech (actual C. del Doctor Puig), per 40 lliures, per a la construcció d’una vivenda.

La casa va ser acabada el mes de febrer de 1820, tal com consta en un fragment que es conserva del contracte d’obres on es descriuen tasques i preus.

Així és com s’inicia la història d’aquesta casa, la casa fàbrica Turull, reconvertida en Museu d’Art els anys vuitanta; una història que enguany compleix  dos cents anys, i  que cal recordar i homenatjar.

La casa fàbrica Turull és l’única que es conserva a la ciutat que manté la seva estructura original. És un exemple d’edificació en què l’espai per treballar i l’espai per viure formen part d’un mateix edifici, i que  té l’origen en les cases taller del segle XVIII , tan pròpia de la historia industrial de Sabadell.

Avui s’hi poden veure diversos salons, alcoves i estances tal com lluïen al segle XIX. La casa Turull també és un bon exemple de com es decoraven els interiors de les cases de la burgesia industrial del segle XIX.

La trajectòria vital dels Turull està tan lligada a la seva pròpia tradició familiar com a la vila que els va veure créixer i que ells van contribuir molt activament a convertir en ciutat. Durant el segle XIX, i sobretot, en el període del regnat d’Isabel II d’Espanya, la burgesia va anar imposant un nou concepte d’estil de vida.

La seva participació activa en la política local i estatal, la intervenció en la fundació d’entitats com la Caixa d’Estalvis de Sabadell, el Banc de Sabadell o la Companyia d’Aigües de Sabadell, com també la seva contribució a la cultura local, entre altres aportacions, els convertiren en peces cabdals en el trànsit de la nostra ciutat cap a l’època contemporània.

Així, avui, dos cents anys des del seu naixement, la façana llueix acabada de rehabilitar  s'han preparat dos noves eines per actualitzar i millorar la difusió d’aquest emblemàtic edifici, per a tot tipus de públics, que són:

- la instal·lació vídeo artística amb el títol Tot és fum. Una casa, una ciutat i dos segles  que es presenta de forma permanent als salons del segon pis.

Projecte: Museu d’Art de Sabadell

Direcció y realització: Lluís Campmajó

Guió: Plàcid García-Planas

Música: Berni Mora

Producció: Carina Garrido

Equip tècnic: Baff i Slidemedia

TOT ÉS FUM és una instal·lació artística de Lluís Campmajó Triadó, creatiu i dissenyador sabadellenc que treballa amb llenguatges audiovisuals que entrellacen valors de diferents àmbits, com són l’artístic, el disseny, la creativitat i la tecnologia.

Motivat per investigar nous llenguatges i formes d'expressió gràfica ha treballat la osmosis entre la tècnica audiovisual del videomapping i la més vinculada a les arts gràfiques, com és el vinil de tall, fent desaparèixer els límits de cada disciplina.

A la vídeo instal·lació artística que ha creat per commemorar els dos cents anys de la casa fàbrica Turull, ha utilitzat tots aquests recursos, a partir d’un guió del periodista sabadellenc Plàcid Garcia-Planas, qui ha fet un retrat emocional i directe d’una casa, d’una ciutat i de dos segles, sota un títol ben suggerent, Tot és fum. El narrador és Enric Turull Comadran, qui té 14 anys i conversa amb el seu pare, en Pere Turull Sallent, de 73 anys, és l’any 1869, parlen sobre la seva família, la casa i la fàbrica, la ciutat, també de poder i la seva estètica.

La producció ha anat a càrrec de Carina Garrido, la música de Berni Mora i l’equip tècnic ha estat Slidemedia I Baff.

-l' àudio guia amb el títol La casa fàbrica. Art vida i societat a Sabadell, en el marc del programa Visitmuseum de l’Agència catalana del Patrimoni Cultural.

Projecte: Agència Catalana del Patrimoni Cultural dins del programa Visitmuseum amb la col·laboració del Museu d’Art de Sabadell.

Coordinació: Laia Sans

Direcció i Guió: Jaume Grau

Producció: Carles Gener i Xavier Molinas (Mainera.tv)

Muntatge i mescla: Raimon Rifé (Polart)

Visitmuseum és l’aplicació mòbil dels museus catalans. Es tracta d’una eina essencial per a tothom interessat en la cultura i el patrimoni. Aquesta iniciativa, promoguda pel Departament de Cultura i el Departament d’Empresa i Coneixement, vol ser un element de suport a la visita presencial al museu que permeti a l’usuari, local i turista, complementar el seu recorregut amb continguts disponibles en diversos idiomes i gaudir amb detall i gran qualitat d’una selecció acurada de les principals peces de cada museu.

L’aplicació Visitmuseum ofereix una breu presentació de l’equipament museístic, un recorregut pels principals àmbits temàtics i una mirada detallada de les peces més destacades. L’app presenta també totes les dades pràctiques per a la visita i els enllaços corresponents per saber-ne més o poder compartir l’experiència a les xarxes socials.

En total, Visitmuseum disposa de 156 equipaments museístics, més de 1300 registres de peces de museus traduïdes en cinc idiomes com són el català, castellà, anglès, francès i també occità en les zones d’influència lingüística.

Ara, i pel que fa al Museu dArt de Sabadell, s’han ampliat els continguts de la pàgina web de Visitmuseum d’acord amb l’audioguia que s’ha creat.

Ja des de l’entrada mateix al Museu d’Art, el visitant es troba diversos punts d’informació que l’acompanyen en el recorregut no només de la Casa Fàbrica Turull si nó també de l’exposició permanent.

MÉS INFORMACIÓ SOBRE LA CASA FÀBRICA TURULL: http://museus.sabadell.cat/