1918: GUERRA. TRADICIÓ. FUTUR

Des del 9 de novembre al 7 de desembre del 2018,  al  Museu d'Art.

En el marc dels actes commemoratius de "Sabadell i la Gran Guerra".

El divendres 9 de novembre s’inaugura a l’Acadèmia de Belles Arts (a les 19h) i al Museu d’Art de Sabadell (a les 20h) l’exposició temporal "1918: Guerra, tradició i futur", organitzada per les dues entitats. Aquesta exposició, que s’emmarca en els actes commemoratius de la Gran Guerra que organitza la ciutat, està comissariada per Joan Vila i Boix i té com a objectiu fer una aproximació de la vida artística a Sabadell el 1918, posant-la amb relació amb l’art contemporani.

La Primera Guerra Mundial va suposar a tot el continent europeu un punt d’inflexió dels del punt de vista social i polític però també per a la producció artística, un veritable trencament cultural. Tant és així, que la literatura explica el segle XX com el segle que comença el 1918 i s’acaba el 1991. Per això, tant l’exposició temporal com les activitats que es programaran volen parlar d’aquest moment a la nostra ciutat i apropar-lo des de l’art contemporani, mostrant com els artistes expliquen la guerra, o les seves guerres.

L’exposició es dividirà en tres blocs, la Guerra, la Tradició i el Futur, per tal d’analitzar l’armistici des de tres punts de vista diferents. El bloc Guerra, que es podrà veure a l’Acadèmia de Belles Arts, plantejarà la visió que diferents artistes sabadellencs van tenir al voltant del conflicte i de les seves conseqüències. Així, entrarà en el conflicte i ho farà des de l’avantguarda artística de principis del segle XX. L’àmbit Tradició, que es mostrarà al Museu d’Art, oferirà una visió del Sabadell oficial a través de la pintura academicista i costumista, amb la finalitat d’explicar com la ciutat s’entenia a si mateixa. En definitiva, mostrarà com era Sabadell en aquell moment històric segons el relat de la pintura academicista. Finalment, el bloc Futur, altre cop a l’Acadèmia de Belles Arts, farà una comparativa entre obres produïdes l’any 1918 i obres fetes el 2018. Si la Primera Guerra Mundial va esdevenir un punt d’inflexió, s’analitzarà com ha evolucionat i com aquest fet es posa de manifest en l’art i els artistes actuals, transportant el passat al present per fer veure i entendre a l’espectador l’art contemporani.

El MAS aporta una part important de les obres d’aquesta exposició, a través de les obres de la col·lecció artística de la ciutat contemporànies al conflicte bèl·lic. Així, s’han seleccionat més d’una vintena d’obres d’artistes de la ciutat com Joan Vila Cinca, Antoni Vila Arrufat, Ricard Marcet, Vicenç Miquel Pous, Feliu Elias Bracons, Joan Vila Puig, Ferran Crusafont, l’escultor Camil Fàbregas o els fotògrafs Joan Vilatobà, Rafael Molins i Albert Rifà. Igualment, s’exposaran obres d’artistes forans vinculats a Sabadell com Manolo Hugué o Modest Urgell. A més d’acollir un dels tres blocs expositius de la mostra, el museu farà una intervenció a la seva exposició permanent per destacar les obres pertanyents a aquest moment històric.

L’exposició anirà acompanyada d’una programació d’activitats orientades a recrear, des de la no-nostàlgia, el moment que descriu 1918. Es faran tres activitats centrals relacionades amb cadascun dels tres blocs:

• Dissabte 10 de novembre, a les 10h. Excursió performativa a la font del Saüc.

Aquesta excursió s'inspira en la que van fer el 1918 els artistes de la Colla de Sabadell. En aquesta ocasió, Guillem S. Arquer, artista resident a l'Estruch i Biscuits Bcn, projecte de Sergi Freixes i del creador Sabadellenc Ivan Merino, s'encarregaran d'articular la proposta artística, que estarà també oberta a la participació de tots els creadors vinculats a Sabadell que vulguin formar-ne part. Cal inscripció prèvia

• Dissabte 17 de novembre, a partir de les 18.30h. Festa de la llana.

Tindrà com a tret de sortida una visita guiada a l’exposició temporal Guerra. Tradició. Futur, a càrrec del comissari Joan Vila Boix. Durant la Festa, es commemorarà la fi de la guerra amb el teixit que va fer famosa la ciutat, la llana. S’oferiran descomptes en locals i bars del centre així com visites guiades a les institucions culturals. Els descomptes es faran a tothom qui porti una peça de roba de llana.

-              Dissabte 24 de novembre, a les 18h. Projeccions al voltant de la Gran Guerra.

Projecció de dues obres cinematogràfiques que il·lustren el canvi de visió que hi ha hagut al cinema al voltant de la Gran Guerra. Les dues obres mostraran aquest canvi de tendència amb films actuals.

A més el Museu d'Art de Sabadell acull la xerrada:

• L’art sabadellenc als anys de la Gran Guerra, a càrrec de Rossend Lozano Moya. A les 7 de la tarda

Per a més informació sobre el cicle d’activitats “Sabadell i la Gran Guerra”: PROGRAMA GENERAL