LUNG AND BONES. GEMMA MOLERA

Del 10 d'octubre al 10 de desembre del 2017

Inauguració: dimarts, 10 d'octubre a les 20 h.

L’exposició mostra el treball de l’artista dels darrers anys. En paraules de la mateixa artista, Lung & bones és “un treball d’introspecció que sorgeix arran de la meva malaltia, un càncer de pulmó i ossos que em van diagnosticar fa dos anys i mig. El procés de revisió i replantejament que comporta un sotrac d’aquesta mena s’ha traduït en una investigació profunda de la subjectivitat i s’ha plasmat en un corpus específic de pintura a l’encàustica centrat en l’autoretrat. Aquesta obra es va teixint alhora com una arma i com un lenitiu.

Lung and Bones pretén posar a l’abast del públic aquesta experiència alliberadora de l’art.

He partit d’un format concret, una taula de fusta de 40 x 40 cm, que m’ha permès anar jugant amb les diferents parts del cos, des dels pulmons i els ossos fins al crani nu, deixant l’empremta dels meus propis cabells encausticats en els autoretrats. Aquestes unitats han estat agrupades de quatre en quatre, formant uns retaules de 80 x 80 cm, organitzats temàticament, que van construint el relat d’aquest procés interior. Cada un dels retaules correspon a una etapa d’aquest camí, com s’indica en el títol que l’encapçala. També s’exposen un conjunt de tres encàustiques, 12 gravats inèdits i un vídeo projecció sobre la vivència de la malaltia i el procés de treball, produït per Anna Formiguera i Sala.

Les xarxes i coneixences dels tractaments de radioteràpia i quimioteràpia, els dibuixos a l’hospital, els gravats fets al taller o les troballes que he anat fent per aconseguir la sanació en són només un exemple, però posen de manifest tot el que es pot aprendre al llarg d’aquest camí.

Lung & Bones no és un projecte tancat, sinó que està en proces de... Tal com la vida mateixa.”

Tot i ser una obra en procés, Lung & Bones s’insereix en un marc de reflexió ben definit que està concebut com una instal·lació: el visitant entra en un espai que l’embolcalla i l’assalta en la mateixa mesura, l’inclou, l’obliga a preguntar-se sobre els propis límits i sobre els límits que ens imposem com a societat.

L’exposició s’emmarca en el cicle En vitrina que el museu va iniciar l’any 2014, de mostres de petit format i de curta durada. Aquestes exposicions tenen l’objectiu de presentar treballs i propostes puntuals dels artistes contemporanis de Sabadell, o vinculats, que han tingut o tenen una representació important dins de l’activitat artísitca de la ciutat.

El diumenge 5 de novembre, a les 12 del migdia, s’oferirà una visita guiada a l’exposició.

L’autora

Gemma Molera és llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i està especialitzada en escultura i gravat. Va obtenir una beca Erasmus a la Winchester School of Art i ha treballat com a gravadora al taller de Magí Baleta, on col·labora amb artistes com Jaume Plensa, Ferran Garcia Sevilla o Joan Benàssar, així com al taller de gravat i litografia Quadrat 9 a Barcelona, amb Alain Chardon, on col·labora amb Jaume Ribas, Jaume Roure i Perico Pastor, entre d’altres.

Del 1999 al 2001 va residir a Seattle WA, EUA, on va obtenir una beca en gravat al Pratt Fine Arts Center. Des del 2002 treballa a l’Escola d’Art i Disseny de Sant Cugat i a l’Escola Illa de Sabadell, impartint cursos de gravat calcogràfic, fotogravat i serigrafia. El 2004 va instal·lar el seu taller de gravat i encàustica a Cerdanyola del Vallès. El 2008 va col·laborar amb el fotògraf Pere Formiguera amb la sèrie de fotogravats titulada Pedres, que es va exposar a la Galeria Fidel Balaguer i el 2014 va inaugurar el Centre d’Art Maristany de Sant Cugat del Vallès.

Ha exposat la seva obra a Barcelona, Madrid, Seattle, Londres i Tòquio, i és autora de llibres d’artista, amb els quals ha participat en diverses fires. També ha treballat per a galeries reconegudes en el món de l’obra gràfica, creant i estampant edicions de gravats de coure originals d’altres artistes i propis, així com també desenvolupant la seva obra pictòrica a l’encàustica.

Més informació: www.gemmamolera.com