ANDREU CASTELLS i PEIG (Sabadell, 1918-1987). CENT ANYS DEL NAIXEMENT DE L'AUTOR DE L'ART SABADELLENC

Des del 18 de maig al 8 de juliol,  al Museu d'Art.

En el marc de l'activitat Descobreix una joia del Museu, del Dia Internacional dels Museus.

Enguany, el Museu d’Art vol destacar, en el marc de l’activitat “Descobreix la joia del museu”, un llibre, L’art sabadellenc. Assaig de biografia local d’Andreu Castells, publicat per Edicions Riutort a Sabadell, l’any 1961.

L’any 2018 es compleixen cent anys del naixement del seu autor, Andreu Castells i Peig, per aquest motiu, i a modus d’homenatge, volem recuperar la seva figura i destacar-ne els valors i treballs, fonamentals per la història de l’art local i per al nostre Museu d’Art, en aquesta petita mostra.

Andreu Castells en el llibre L’art sabadellenc. Assaig de biografia local desenvolupa per primera vegada una història de l'art sabadellenca, una història àmplia i exhaustiva, des dels seus inicis fins el present, i també projectant cap el futur. Tracta la pintura, l’escultura, ... totes les belles arts més tradicionals, però també l’art industrial, el disseny, l’artesania o l’arquitectura, El discurs històric elaborat per Andreu Castells a l’Art sabadellenc s'entén dins un context ciutadà que necessitava vertebrar una història de l'art pròpia, amb uns autors i unes obres concretes, d’una forma pedagògica i sempre dins un marc històric i artístic general. Aquest llibre ha estat durant molts anys una referència per a tots els sabadellencs interessats en l’art local.

L’art sabadellenc s’edità en forma de fascicles, el primer va sortir l’any 1961 i el darrer l’any 1967; va arribar a tenir 400 subscriptors, i comptà amb importants patrocinis de persones i entitats per poder publicar-se en la seva totalitat. Val a dir que, al principi la impressió anava a càrrec de Sallent, però després el mateix Andreu Castells l’edità a través de la seva pròpia impremta i editorial, Riutort.

De fet, els orígens del Museu d'Art de Sabadell són inseparables de l’esforç d’un nodrit grup de personalitats, encapçalat per Andreu Castells, però també per Lluís Clapés, Camil Fàbregas i Lluís Mas, així com per diverses entitats, que protagonitzaren un llarg període centrat a recollir el patrimoni artístic local i promoure la compra de la Casa Turull l'any 1964, seu de l’actual Museu d’Art de Sabadell.

Resum biogràfic

Andreu Castells i Peig ( 29 d'octubre de 1918 - 16 de gener de 1987 ) va ser una persona polifacètica: historiador, especialitzat en art, pintor, arxiver i impressor, en definitiva un gran animador de la vida cultural i artística de la nostra ciutat.

Va ser educat en l'ensenyament progressista de l'Escola Internacional Nova Damon. Va participar a la Guerra Civil Espanyola en els rengles de les Brigades Internacionals, fet que l'influencià profundament i l'induí a escriure una història de les Brigades Internacionals, publicada l'any 1974.

Com a pintor va participar en diverses exposicions, arribant a obtenir el primer Premi Ciutat de Sabadell l'any 1959; cap els anys seixanta deixar de pintar.

Professionalment es dedicà a l'ofici d'impressor i editor, fundant l'empresa Artgrafia i Riutort.

En tant que historiador, la seva aportació a la historiografia local es pot resumir en obres tan reconegudes com L'art sabadellenc (1961), Las Brigadas Internacionales en la Guerra de España (1974) i Sabadell, informe de l'oposició (1975-1980), obra en sis volums sobre la història de Sabadell des de finals del segle XVIII fins 1976.

Com a editor cal destacar la revista Riutort (1956-1965), referent entre les publicacions culturals de l’època; reconeguda per la seva qualitat gràfica i pel gran impuls i difusió que feia de l’art d’avantguarda des de les seves pàgines.

Andreu Castells col·laborà en diverses entitats i institucions sabadellenques, destacant la seva participació en els museus de la ciutat i a l'arxiu històric, del qual en fou director de 1979 a 1985.

Compromès políticament, va col·laborar en publicacions catalanes clandestines (Antologia dels fets, les idees i els homes d'Occident, 1947) i fou membre de l'Assemblea Democràtica de Sabadell (1974-1976).