ELS 50 NINOTS DE XAVIER NOGUÉS

Inauguració, dijous 30 de maig a les 20h.

Del 30 de maig 7 de juliol al Museu d'Art.

El Museu d’Art de Sabadell ha portat a terme la revisió de l’estat de conservació i la restauració dels 50 ninots de Xavier Nogués, una de les col·leccions més importants del fons del Museu, que no s’havia pogut intervenir des del seu ingrés l’any 1943. L’exposició mostra la col·lecció després ser tractada.

Els dibuixos, datats de l’any 1922, presentaven un estat de conservació regular, amb brutícia superficial, papers molt acidificats i per tant debilitats i taques diverses. A més tots ells estaven adherits a un cartró de suport de baixa qualitat.

El procés de restauració ha consistit en desemmarcar i retirar els dibuixos dels cartrons originals i estabilitzar els papers amb una neteja i una consolidació. Finalment, s’ha revisat i millorat l’emmarcament per garantir la seva conservació, exhibició i emmagatzematge, tot canviant els cartons i retirant adhesius. Amb aquesta intervenció es garanteix la pervivència futura de la col·lecció en òptimes condicions.

• Xavier Nogués Casas (Barcelona 1873-1941) i els 50 ninots

Destacat dibuixant, pintor, decorador mural, gravador i ninotaire. Nogués, com a il·lustrador, utilitzà el pseudònim de Babel per a signar els seus dibuixos. Es formà a Barcelona i París. És un dels membres més representatius del Noucentisme, que defensà el catalanisme i la renovació cultural, científica i econòmica del país, sempre des de la ironia i l’escepticisme. Va recuperar les arts aplicades com la ceràmica o el vidre, tal com es fomentava des de l’Escola Superior de Bells Oficis.

Nogués va desplegar el seu univers personal de personatges populars, de dites i de situacions còmiques pròpies de les revistes i diaris satírics, com Papitu, L’Esquella de la Torratxa, Picarol, Vell i Nou, Cuca Fera i altres. Entre les seves contribucions a l’humor gràfic català destaquen La Catalunya Pintoresca de 1919 amb text de Francesc Pujols i pròleg de Joan Sacs, que es va presentar a Sabadell l’any 1915 a l’exposició Art Nou Català, els 50 ninots de l’any 1922 i el Bestiari de Pere Quart de l’any 1937 , entre d’altres.

Els 50 ninots van ser publicats per l’editorial dels germans Salvat Papasseit, a la Impremta López Llausás de Barcelona i anà precedit d’un pròleg de Ramon Reventós. Es reedità més endavant el 1944, el 1958 i el 1975.

El Museu d’Art de Sabadell va rebre la col·lecció dels cinquanta dibuixos originals dels 50 ninots de Xavier Nogués com a part de l’important llegat de Maria Cladellas, vídua de Santiago Segura de l’any 1943.

•  Santiago Segura i Burguès (Sabadell 1879-València 1918)

Nebot del ceramista sabadellenc Marian Burguès, és considerat un dels marxants i promotor artístic més destacats del Noucentisme; indispensables per entendre la història de l’art català de principis del segle XX són els seus establiments, produccions editorials i activitats expositives. Va reconvertir la botiga de ceràmica de la família, el Faianç Català, en una sala d’exposicions i posteriorment, el 1915 fundà les Galeries Laietanes i el 1916 La Basílica, entre d’altres. A les Galeries Laietanes hi exposaren els autors més destacats del moment sota la direcció de Miquel Utrillo, s’hi vincularen associacions com Les arts i els artistes i Els amics de les Arts i s’editaren diverses revistes, entre les que destaquen Picarol, La Cantonada, Revista Nova i Vell i Nou. El celler d’aquest local esdevindria un lloc de reunió d’artistes i escriptors noucentistes. Santiago Segura n’encarregà la decoració mural a Xavier Nogués.

Malgrat la seva mort prematura, Santiago Segura va poder adquirir una important col·lecció d'art català. El 1943 la seva vídua, Maria Cladellas, en llegà una part al Museu d’Art de Sabadell, no oblidant els seus orígens sabadellencs.