SABADELL-GUERNICA, 1936-1937. Dues sirenes quasi germanes

DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS 2017

Del 18 de maig al 2 de juliol    Més informació

Inauguració: dijous 18 de maig a les 18h. Tot seguit, a les 19 h, conferència de José Ángel Etxaniz "Txato", membre de l'Associació d'Història de Guernica (Gernikazarra Historia Taldea): El bombardeig de Guernica: mites, llegendes i realitats.

Sabadell i Guernica tenen una connexió inèdita que es remunta a la Guerra Civil espanyola. Entre la tardor i l’hivern de 1936, a l’empresa sabadellenca La Electricidad, SA, s’hi va fabricar una sirena d’alarma per alertar del perill de bombardeig, la qual va ser instal·lada a la fàbrica d’armes d’Unceta y Compañía de Guernica, una fàbrica que després de la guerra va prendre el nom més reconegut d’Astra. Aquesta sirena va ser salvada de la destrucció l’any 2006, per part d’un grup de joves guerniquesos organitzats a l’entorn de la Coordinadora Astra i del col·lectiu Lobak –“els néts i nétes”–, els quals n’han recuperat la memòria i el so. Aquesta sirena serà exhibida al MHS a partir del proper 18 de maig.

Aquesta anècdota material i històrica que ens vincula amb la població basca de la vall de Busturialdea - Urdaibai encara té un altre valor afegit, també de caràcter patrimonial: a la coberta de l’Ajuntament de Sabadell es conserva una altra sirena d’alarma antiaèria similar, que va ser fabricada per La Electricidad, EC (Empresa Col·lectivitzada) i instal·lada a l’estiu de 1937. Una sirena que ha restat amb la seva memòria latent i desconeguda per a tots nosaltres, i que resulta que encara està operativa i en funcionament com a crida ciutadana per a la pau i la solidaritat.

Les sirenes de la Guerra Civil de Guernica i Sabadell (Lobak i MHS).

Dues sirenes de la Guerra Civil que són quasi germanes i que ens acosten a la commemoració dels 80 anys del terrible bombardeig feixista sobre Guernica, el 26 d’abril de 1937, i als 80 anys de la nostra sirena, instal·lada per iniciativa de la Comissió de Defensa Passiva a l’agost del 1937.

Un patrimoni tecnològic que, en el marc del lema d’enguany del Dia Internacional dels Museus –Museus i històries punyents: dir allò que no es pot explicar als museus–, té molt de sentit de posar en valor i de divulgar-ne el coneixement i el testimoni històric. I més coincidint amb el context mundial actual, ple de guerres i de sofriment que s’acarnissen, una vegada més, sobre la població civil.

La fàbrica de pistoles d'Unceta y Cía, Guernica, anys 1923-1926. En aquesta fàbrica es va instal·lar la sirena d'alarma antiaèria (autor desconegut / Arxiu Gernikazarra).

La foneria de La Electricidad SA, anys 1920. En aquesta empresa es van fabricar les sirenes d'alarma antiaèria (autor desconegut / AHS).

Propaganda dels tallers de la LESA del carrer de Bonavista, 16 on es van fabricar les sirenes. Maig-juny de 1937 (AHS).

Publicitat de la fàbrica LESA, març de 1937 (AHS).