EL CASTELL D'ARRAONA. La Joia del Museu 2016

Del 18 de maig al 11 de setembre, al Museu d'Història de Sabadell

El lema d’enguany de l’ICOM és Museus i paisatges culturals. Per això el Museu d’Història presenta l’inventari d’elements patrimonials realitzat entre 1997 i 1999, en el març del Parc Fluvial del Ripoll.

Com a element destacat de l'àmbit del Ripoll es mostra el castell d’Arraona, actualment desaparegut. El castell va ser un dels elements fundacionals del municipi de Sabadell. Apareix documentat per primera vegada el 1049, tot i que el terme d’Arraona s’esmenta ja a mitjan segle X. Era l’enclavament dels poders feudals delegats del comte de Barcelona en aquesta zona del Vallès.

En el seu terme i al voltant del mercat setmanal i de l’església de Sant Salvador es formarà en el segle XI la vila de Sabadell. A partir del segle XIV, el castell va formar part del patrimoni reial i progressivament va anar perdent importància davant el creixement de la vila.

Es trobava sobre un esperó entre els rius Ripoll i Tort, a tocar de l’actual pont de la Salut. L’edificació devia ser molt senzilla i ha deixat molt poques restes arqueològiques.

Recreació sobre una fotografia actual del turó d’Arraona, feta des del paratge de la Salut. S’hi pot veure el petit pla on s’assentava el castell i el vall o fossat que el separa de la resta del pla. Aquest primer vall que s’aprecia a simple vista fa 11 metres d’amplada per 5 de fondària i 31 de llargada. Més allunyat hi ha l’inici d’un altre vall que no es va acabar i que fa 3,5 m d’amplada.

Fotos exposició