JORNADES EUROPEES DE PATRIMONI 2022 AL MHS

Horari: Diumenge 9 d'octubre, d'11:30 a 13:30h
Lloc: Museu d'Història de Sabadell
Preu: Gratuït

El cap de setmana del 7, 8 i 9 d’octubre, Catalunya celebra les Jornades Europees de Patrimoni (JEP),

una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que té lloc, ininterrompudament a Catalunya, des del 1991. Estan considerades l’activitat participativa més important d’Europa en relació amb el patrimoni cultural.

Per aquest 2022, sota el lema “Patrimoni sostenible” proposat pel Consell d’Europa, les Jornades Europees de Patrimoni conviden a explorar i reflexionar al voltant de la sostenibilitat del nostre patrimoni. Una proposta que ens porta a reflexionar sobre la protecció del nostre patrimoni (material, immaterial i natural) i a explorar l’ús dels recursos en relació amb la seva preservació, en un context marcat pel canvi climàtic. Ens convida a explorar el paper del patrimoni cultural en un futur sostenible.

En el marc d'aquestes jornades, el Museu d'Història us convida el diumenge 9 d'octubre a conèixer un ofici tradicional, el del llauner, mitjançant una demostració del treball i les tècniques tradicionals que permeten transformar les fines planxes de metall en estris pel seu ús quotidià.

Demostració de tècniques tradicionals de llauneria Xavier Roura fent una demostració de llauneria tradicional.

Els llauners empraven tècniques manuals que afavorien la durabilitat dels productes elaborats i es caracteritzaven pel reciclatge i la reutilització de materials.

Actualment, al MHS es pot visitar l'exposició "Quina llauna!", que exhibeix peces del taller de llauneria d'en Joan Puigdomènech, situat a la Creu Alta entre els anys 1950 i 1980.

Exposició Quina llauna!

Acerca de Xavier Roura:

Xavier Roura va començar a exercir l'Ofici de Llauner Tradicional l'any 1997 de la mà del seu Mestre -Ricard Lozano i Busquets (tercera generació de llauners a la seva família).

Van passar molts anys elaborant peces tradicionals de llauna, com embuts, mesuradors, regadores, setrilleres, llànties, etc., una gran quantitat de productes per a l'ús quotidià que actualment estan sobreexplotats per grans produccions industrials.

Després de la mort del seu Mestre, Xavier va fer un canvi en el disseny dels seus productes, introduint un component creatiu, que ha permès la continuïtat d'aquest ofici gairebé desaparegut, i el seu reconeixement internacional.