200 ANYS DE LA CASA FÀBRICA TURULL

Tot és fum. Una casa, una ciutat i dos segles. Instal·lació vídeo artística

La casa fàbrica. Art vida i societat a Sabadell. Àudio guia. Visitmuseum

El dia 9 de gener de 1819 Pau Turull i Font va comprar a Josep Casalí i Montblanch dos solars, als carrers de la Creueta i de Sant Domènech (actual C. del Doctor Puig), per 40 lliures, per a la construcció d’una vivenda.

La casa va ser acabada el mes de febrer de 1820, tal com consta en un fragment que es conserva del contracte d’obres on es descriuen tasques i preus.

Així és com s’inicia la història d’aquesta casa, la casa fàbrica Turull, reconvertida en Museu d’Art els anys vuitanta; una història que enguany compleix  dos cents anys, i  que cal recordar i homenatjar.

La casa fàbrica Turull és l’única que es conserva a la ciutat que manté la seva estructura original. És un exemple d’edificació en què l’espai per treballar i l’espai per viure formen part d’un mateix edifici, i que  té l’origen en les cases taller del segle XVIII , tan pròpia de la historia industrial de Sabadell.

Avui s’hi poden veure diversos salons, alcoves i estances tal com lluïen al segle XIX. La casa Turull també és un bon exemple de com es decoraven els interiors de les cases de la burgesia industrial del segle XIX.

La trajectòria vital dels Turull està tan lligada a la seva pròpia tradició familiar com a la vila que els va veure créixer i que ells van contribuir molt activament a convertir en ciutat. Durant el segle XIX, i sobretot, en el període del regnat d’Isabel II d’Espanya, la burgesia va anar imposant un nou concepte d’estil de vida.

La seva participació activa en la política local i estatal, la intervenció en la fundació d’entitats com la Caixa d’Estalvis de Sabadell, el Banc de Sabadell o la Companyia d’Aigües de Sabadell, com també la seva contribució a la cultura local, entre altres aportacions, els convertiren en peces cabdals en el trànsit de la nostra ciutat cap a l’època contemporània.

Així, avui, dos cents anys des del seu naixement, la façana llueix acabada de rehabilitar, i  s’han preparat dos noves eines per actualitzar i millorar la difusió d’aquest emblemàtic edifici, per a tot tipus de públics, que són:

- la instal·lació vídeo artística amb el títol Tot és fum. Una casa, una ciutat i dos segles  que es presenta de forma permanent als salons del segon pis.

Projecte: Museu d’Art de Sabadell

Direcció y realització: Lluís Campmajó

Guió: Plàcid García-Planas

Música: Berni Mora

Producció: Carina Garrido

Equip tècnic: Baff i Slidemedia

-l' àudio guia amb el títol La casa fàbrica. Art vida i societat a Sabadell, en el marc del programa Visitmuseum de l’Agència catalana del Patrimoni Cultural.

Projecte: Agència Catalana del Patrimoni Cultural dins del programa Visitmuseum amb la col·laboració del Museu d’Art de Sabadell.

Coordinació: Laia Sans

Direcció i Guió: Jaume Grau

Producció: Carles Gener i Xavier Molinas (Mainera.tv)

Muntatge i mescla: Raimon Rifé (Polart)