DIA INTERNACIONAL DE LES PERSONES AMB DISCAPACITAT I EL MUSEU D'ART

En el marc del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat d’aquest 2014 el Museu d’Art de Sabadell ha programat activitats dirigides a persones amb discapacitat intel·lectual en col·laboració amb entitats de la ciutat.

Els dies 25 i 26 de novembre ja s’han dut a terme les primeres i al llarg del mes de desembre s’aniran fent les restants. Es tracta d’activitats tancades, adreçades a grups específics i molt reduïts, ja que la discapacitat intel·lectual necessita d’una atenció especial que és molt important que estigui vehiculada a través de les persones que habitualment hi treballen.

És el segon any que el Museu d’Art organitza activitats amb motiu d’aquest dia, dirigides especialment a persones amb dificultats d’accessibilitat.

Des de l’any 2012, la millora de l’accessibilitat és un dels objectius principals de la programació del Museu, que vol oferir recursos per a la integració social d’aquests col·lectius en la vida cultural de la ciutat, és el cas per exemple del recentment instal·lat mòdul multisensorial anomenat La mirada tàctil. Joan Vila Cinca o l’origen de l’art a Sabadell. La Mirada Tàctil és una iniciativa de la Xarxa de Museus Locals dels Serveis de Cultura de la Diputació de Barcelona, que compta amb l’assessorament de l’ONCE Catalunya, i té com a objectiu garantir l’accessibilitat cultural a tota la ciutadania. Els mòduls multisensorials La Mirada Tàctil són espais d’interpretació tàctil adreçats a tothom però especialment adaptats i dissenyats per a aquells visitants amb algun tipus de dificultat visual, ceguesa o mobilitat reduïda.

La bona valoració que tant l’entitat com el Museu van fer l’any passat han portat a repetir l’experiència amb el Centre Bauma, que pertany al grup Atendis. Durant tres dimarts consecutius, nois i noies d’aquest centre visiten l’exposició permanent del Museu de la mà d’una de les seves tècniques, centrant l’atenció en algunes de les obres, prèviament seleccionades, de temàtiques i materials diferents. Després es treballen alguns dels aspectes observats amb una de les educadores del centre especialitzada en arts plàstiques.

Amb l’Esplai Grandalla s’ha fet una dinàmica similar però aquesta vegada centrada amb les obres del grup Gallot, un dels exponents principals de la pintura d’acció a Catalunya. El Museu ha recollit una proposta d’un grup d’estudiants d’Educació Primària de la Universitat Autònoma de Barcelona, monitors d’aquest esplai, que estaven interessats a desenvolupar una experiència relacionada amb la didàctica de les arts visuals per a nois i noies amb discapacitat intel·lectual. Amb la col·laboració del Museu, s’ha seleccionat un conjunt d’obres del grup Gallot, que ha estat present durant tota l’activitat, amb una breu introducció a aquest tipus de pintura que ha inclòs un passi de la filmació dels artistes del grup en acció. El contacte directe amb les obres i amb els seus materials són un dels punts forts de l’activitat, ja que els participants han establert un vincle molt directe que els ha ajudat a l’hora de fer les seves pròpies creacions.

En total, al final el Museu s’haurà fet accessible a una vintena de nois i noies de diferents edats i els haurà proporcionat una experiència enriquidora relacionada amb la cultura, el lleure i el seu propi enriquiment personal. Igualment, el Museu s’ha compromès amb altres col·lectius de la ciutat, adreçats a altres tipus de discapacitat, per poder-los oferir activitats adequades a les seves necessitats al llarg de 2015.