SABADELL-GUERNICA, 1936-1937. Dues ciutats unides per dues sirenes

El proper 26 d'abril de 2017 se celebren els 80 anys del terrible bombardeig de Guernica, executat per les aviacions feixistes alemanya (Legion Condor) i italiana (Aviazione Legionaria) en el marc de la Guerra Civil espanyola.

La regidora de Cultura de l'Ajuntament de Sabadell, Montserrat Chacon, i el tècnic del MHS, Genís Ribé, assistiran als actes de commemoració que es faran a la ciutat basca, tot plegat en el marc de la recerca que el MHS ha fet sobre la sirena d'alarma antiaèria que es conserva en aquella població i que va ser fabricada a Sabadell, als tallers de l'empresa La Electricidad, SA. La sirena es va instal·lar a la coberta de la fàbrica d'armes d'Unceta y Cía, després Astra, i va ser salvada de l'enderroc l'any 2006 i posteriorment recuperada i rehabilitada, per diversos col·lectius joves de la ciutat (ASTRA, LOBAK). D'ençà el 2012 s'activa cada 26 d'abril per recordar aquells fets en un acte que rep el nom de "4 minutu".

Coincidint amb aquest record de memòria històrica, l'Ajuntament de Sabadell farà sonar la sirena que es conserva operativa en l'edifici central de la plaça de Sant Roc, el mateix 26 d'abril, a les 15'45h, a la matexia hora que Guernica, per recordar aquells fets amb un minut de silenci. La sirena de Sabadell també va ser fabricada per La Electricidad SA i també és de la Guerra Civil, segons va poder documentar i confirmar el mateix MHS l'any passat.

La foneria de la LESA, anys 1920 (autor desconegut / AHS) // La sirena de l'Ajuntament de Sabadell (Genís Ribé / MHS)

El proper 18 de maig, en el marc del Dia Internacional dels Museus, el MHS inaugurarà una exposició en què s'exhibirà la sirena original de Guernica i se n'explicarà el seu context i la seva història, com també la de la sirena de l'Ajuntament de Sabadell.