LA MIRADA TÀCTIL. Nous mòduls a l'exposició permanent del MHS

Amb  el suport de la Diputació de Barcelona i a través del seu programa la Mirada Tàctil, el Museu d'Història inaugura una sèrie de mòduls que milloren substancialment l'accessibilitat a la seva exposició permanent a les persones amb discapacitat visual i auditiva.

Vegeu els vídeos

L'accés als museus de les persones amb discapacitat visual o auditiva, ha estat sempre un repte difícil. En bona part per la naturalesa pròpia dels museus, que es fonamenta en explicar el passat a través d'objectes que no es poden tocar. Però, a més, en els museus petits, aquest fet s'ha vist agreujat per la manca de recursos per adoptar algunes de les solucions que les noves tecnologies han posat al nostre abast.

El nou recorregut tàctil que es pot fer a l'exposició permanent del Museu d'Història va des dels primers assentaments prehistòrics d'ara fa 7000 anys, passant pels ibers, la romanització i l'època medieval, fins a arribar a la vila menestral d'època moderna.

Un aspecte destacat i força inusual dels mòduls tàctils instal·lats, és que aquests contenen 18 objectes originals extrets dels fons del museu que podran ser tocats. D’aquesta manera s’ofereix  a les persones amb ceguesa una informació directa a través d'objectes originals i sobretot una experiència sensorial única.

Els objectes originals es complementen amb cartel·les en braille, macrocaracters i codis QR que donen accés a 23 vídeos fets en llengua de signes en català, subtitulat i amb locució dels continguts. Aquests videos complementen l’explicació de cada mòdul,  explicant-ne el context i altres aspectes rellevants de cada època.

A l'entrada de l'exposició hi ha un mòdul introductori amb tres guies fetes en macrocaracters i braille en català, castellà i anglès que inclouen el dibuix de les plantes i que fan possible la visita autònoma.

Tots els objectes triats ho han estat perquè tenen unes qualitats tàctils expressives a més dels seus valors històrics. Algunes d’aqueste peces ja formaven part de la col·lecció permanent del museu. Aquest és el cas, d'una gran dòlia romana del jaciment de la Salut que en tocar-la a més d'apreciar la seva forma i textura, en podem copsar la grandària i unes xifres incises que indiquen la seva capacitat, a més d'unes grapes de plom que es van posar en època romana per reparar-la.

Altres de les peces posades als mòduls tàctils són molt semblants a les exposades a les vitrines, sempre buscant que l'experiència tàctil a més de significativa vivencialment pel fet de tractar-se de peces originals, ho sigui també en l'àmbit informatiu, o sigui que siguin peces que aporten informació. Aquest és el cas per exemple del punt tàctil "Eines i ornaments" en el que es poden tocar diverses denes de variscita que devien formar part d'un collaret. Al tocar-les se’n pot apreciar la mida, la forma i la finura i copsar al mateix temps la destresa necessària per fabricar-les. Al seu costat un nucli de sílex mostra visualment i també de manera tàctil les marques fetes per les extraccions per obtenir-ne eines de tall.