RECUPEREM SANT PAU DE RIU-SEC

Aquest dilluns 3 de març de 2015 s'han presentat a la premsa els treballs d'urbanització del Parc Cultural de Sant Pau de Riu-sec, unes obres que representen un pas endavant en la recuperació patrimonial d'aquest important conjunt arqueològic i històric. Les obres han permès endreçar l'entorn urbanístic de la masia de Can Borrell i de l'església i la rectoria, s'ha delimitat l'àrea del jaciment arqueològic amb una tanca de nova construcció, i se n'ha renovat la museografia de dins de l'església. L'equip del MHS està molt content de recuperar aquest element patrimonial d'un paratge amb més de 2.000 anys d'història i ara sí a punt i en condicions per a ser visitat.

A l'acte de presentació hi van assitir el 1r Tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Sabadell, Josep Ayuso, el regidor de Cultura, Quim Carné, el director del MHS, Joan Comasòlivas, el coordinador científic de les intervencions arqueològiques i professor de la UAB, Joaquim Pera, la investigadora de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica, Esther Rodrigo i el professor de la UAB Cèsar Carreras.

L’església romànica de Sant Pau de Riu-sec es troba enmig d’un gran jaciment en què s’han localitzat assentaments humans des d’època romana fins als nostres dies. Les diferents intervencions arqueològiques portades a terme en aquest indret des de 1979 fins ara han permès delimitar una zona arqueològica de prop d’una hectàrea i identificar les fases d’ocupació següents:

• una vil·la romana d’època republicana (s. I aC), que es refà i s’amplia en època imperial (s. I-II dC)
  • un assentament carolingi amb necròpolis (s. IX-X)
  • l’església romànica (s. XI), que té una continuïtat parroquial i cementirial fins a l’època moderna
  • una granja templera, datada entre finals del segle XII i inici del XIV

D’ençà de l’any 2010, les intervencions arqueològiques s’emmarquen dins  del Pla Director d’Actuacions al Jaciment Arqueològic de Sant Pau de Riu-sec, impulsat per l’Ajuntament de Sabadell, la Universitat Autònoma de Barcelona i l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica.