Salvador Farrés. A l'agent comercial

Dimensions: 6 m

Material: Granit, bronze i ferro

Ubicació: Carrer de Vilarrúbias / carrer de Batllevell

Descripció: Basament circular amb voreres de granit i superfície asfaltada. Encastat dins d’aquest asfalt, un radi d’acer lliga la vorera de granit amb els peus de l’escultura. Aquest radi d’acer serveix d’eix cronològic del que sobresurten tres plaques amb les següents inscripcions:

-          “27-Juny-1926 / President: Sr. Tomàs Salas i Falguera”.

-          “27-Juny-2001 / President: Jordi López i Enrique”.

-          “5-Juny-2004 / Escultor: Salvador Farrés i Vilagrasa / Eng. Tècnic de Disseny: Bernat Farrés i Ballarà / Fundició: Exametal / Xapa: Inoxplan / Tall: Metal-Làser”.

L’escultura reposa sobre un segon basament de granit polit de dotze costats (en planta) al voltant del qual s’hi despleguen un seguit de rampes de pedra on hi figuren, a cada costat, els noms de les diverses ciutats que formen la demarcació del Col·legi de Sabadell: “Sentmenat / Santa Perpètua de Mogoda / Montcada i Reixac / Cerdanyola del Vallès / Barberà del Vallès / Badia del Vallès / Vallès / Barberà del Vallès / Badia del Vallès / Sabadell”. Aquestes dotze rampes, que es desenvolupen en una espiral ascendent, venen a representar l’escala per la qual sembla haver pujat la figura superior del monument. Al final d’aquesta “escala”, en un lateral, s’hi fixaren una sèrie de plaques de ferro colat amb els anagrames dels patrocinadors: “Cambra de Comerç de Sabadell / Arag [Companyia asseguradora] / Fundació Banc Sabadell / Caixa Sabadell / Gremi de Constructors d’Obres de Sabadell i Comarca”.

L’escultura pròpiament dita consisteix en una figura masculina feta de ferro Corten, amb formes angulars i ostentant, en el costat esquerre, l’escut del Col·legi d’Agents Comercials de Sabadell. L’home (personificació del col·lectiu d’agents comercials) sosté esforçadament una espècie d’obelisc de base triangular (metàfora de la ciutat de Sabadell) que s’eleva gràcies a l’impuls que li dóna l’home. A la base d’aquest obelisc, que simbolitza la ciutat, s’hi fixaren dues xapes cromades brillants representant el perfil de la ciutat: D’una banda, s’hi veu la teulada de la seu central de la Caixa de Sabadell, el campanar de Sant Fèlix i la torre de l’Obra Social de la Caixa, amb la inscripció en majúscules “Col·legi d’Agents Comercials”. De l’altra, s’hi veu la Torre de l’Aigua i el campanar de la Puríssima Concepció, amb la inscripció “75è Aniversari 1926-2004”. Les dues inscripcions són calades, perforant el material cromat de manera que apareix el ferro verdós de l’obelisc.

Història: El 15 de desembre de 2001 el Col·legi d’Agents Comercials de Sabadell va fer donació oficial del monument a la ciutat en un acte celebrat al Saló de Plens de l’Ajuntament amb motiu del 75è aniversari de la fundació de l’entitat.