Escola Unitària Mixta del Bosc de Can Rull (1934)

L’actual Escola d'Adults de Can Rull ocupa l’edifici del que fou l’antiga Escola Unitària Mixta del Bosc de Can Rull, una obra del govern municipal de la Segona República. Aquest edifici conserva pràcticament de manera íntegra l’aspecte original. Es tracta d’un bé patrimonial que testimonia com d’important va ser la política republicana prioritària del foment de l’educació i de la cultura, sobretot amb la implementació de l’ensenyament públic, laic i científic i l’aplicació de nous mètodes educatius, progressistes i renovadors.

L’edifici va ser encarregat per la Comissió de Cultura i projectat entre els anys 1931-1932 per l’arquitecte municipal Joaquim Manich Comerma. El 5 de març de 1933 es va posar la primera pedra de l’edifici, en una acte ciutadà multitudinari presidit pel president de la Generalitat de Catalunya, Francesc Macià Llussà, i l’alcalde de Sabadell, Salvador Ribé Garcia. L’escola s’havia d’haver inaugurat el 7 d’octubre de 1934, sota el mandat de l’alcalde Magí Marcè Segarra, però els Fets del Sis d’Octubre ho impediren: el president Lluís Companys, que havia estat convidat a l’acte, i els membres del seu govern havien estat empresonats, i el consistori municipal havia estat suspès de les seves funcions, per ordre militar. Tanmateix, l’escola va començar a funcionar el curs 1934-1935, amb nens i nenes dels barris de Can Rull i de la Serra d’en Camaró i de les masies properes. Les despeses de l’obra van ser assumides per l’Ajuntament i es va rebre una subvenció del Ministeri d’Instrucció Pública de l’Estat.

Adreça: Carrer de Gustavo Adolfo Bécquer, 24.

1. Acte de col·locació de la primera pedra de l’escola de bosc de la urbanització de Can Rull, presidit pel president de la Generalitat de Catalunya, Francesc Macià. Sabadell, 5 de març de 1933 (Josep Domínguez Martí / Arxiu Històric de Sabadell).
2. Façana principal de l’Escola Can Rull amb l’obra pràcticament enllestida. Sabadell, cap al setembre de 1934 (Joan Gusi Oliveras / Arxiu Històric Fotogràfic de la Unió Excursionista de Sabadell).