GARITA DE VIGILÀNCIA DE CAN GAMBÚS (1936-1939)

ESPAIS DE LA GUERRA CIVIL

Aquestes restes es van localitzar en el marc de la intervenció arqueològica feta al sector de Can Gambús l’any 2006. Això havia estat una garita de vigilància de la Guerra d’Espanya, que va ser utilitzada per un petit destacament de soldats que vigilaven una emissora de ràdio que hi havia dins d’una caseta situada més a prop de la masia. Formava part d’un Grup de Protecció de Vol de la DECA (Defensa contra Aeronaus): era un lloc de guaita militaritzat que avisava d’un atac i que podia haver servit de defensa antiaèria.
Era una construcció de planta circular, feta amb pedres lligades amb morter, de parets gruixudes i massisses, amb el terra parcialment enrajolat i una petita banqueta per asseure’s a l’interior. Al seu costat de llevant hi havia una comuna amb la fossa sèptica i, per la banda sud, al costat de l’entrada, un petit àmbit de llar de foc exterior.
Una fotografia de l’any 1967 ens permet veure aquesta garita mig enrunada: les parets estaven arrebossades, per dins i per fora, i tenia quatre forats a mitja alçada, disposats regularment en línia. Tenia una sola porta d’accés i l’alçada interior màxima era d’uns 2,70 m. Era una estructura ben sòlida.
L’historiador Andreu Castells relaciona aquest punt amb la defensa de l’Aeròdrom de Sabadell, que va ser un enclavament estratègic com a base aèria permanent del 2n sector de la 3a regió de les Forces Aèries Republicanes, on operaven els caces Polikarpov I-15 (els xatos). El mateix autor comenta que aquí també s’hi va instal·lar un canó antiaeri, probablement de tipus mòbil.
Passada la guerra, la caseta d’obra on hi havia l’emissora la van fer servir els equips de transmissió de Ràdio Sabadell, la qual va ser substituïda per una nova caseta als anys 1950, més a tocar de la capella de la masia. Aquella caseta original republicana, ja desapareguda, era a 60 metres de la garita i tenia, al costat, una antena que se sustentava amb quatre pilars de formigó.

Restes arqueològiques de la garita de vigilància del destacament militaritzat que protegia l’emissora del Grup de Protecció de Vol de les Forces de l’Aire Republicanes, dalt la carena de Can Gambús (fotografia: Janus, SL, 2006).

Estat de la garita de Can Gambús l’any 1967, ja parcialment enrunada (fotografia: Rafael Subirana / Arxiu Històric Fotogràfic de la UES).

Emblema del Grup de Protecció de Vol de les Forces de l’Aire Republicanes, any 1938 (imatge cedida per Jordi Amigó Barbeta / Arxiu Municipal de Sant Just Desvern).

En aquesta imatge del 1977, al fons i a la part esquerra, s’observa la caseta de la ràdio republicana de Can Gambús encara dempeus (fotografia: Rafael Miquel / MHS).