UN NOU AJUNTAMENT, UN NOU ESCUT MUNICIPAL

Del 14 d'abril al 16 de maig al Museu d'Història

PRORROGADA FINS AL 27 DE JUNY

Més informació (PDF)

Cicle d'exposicions compartides <Memòria en Xarxa>. Xarxa de Museus Locals de Barcelona (Diputació de Barcelona)

Organitzen:
Diputació de Barcelona
Ajuntament de Sabadell
Museu d’Història de Sabadell
Arxiu Històric de Sabadell

En el marc de la commemoració dels 90 anys de la proclamació de la Segona República, el Museu d’Història exhibeix unes matrius d’impremta per fer els segells de goma oficials de l’Ajuntament republicà del 1931, amb un nou escut municipal dissenyat per l’artista i xil·lògraf sabadellenc Ricard Marlet i Saret. Aquestes tres peces van ser donades al museu per l’entitat Drapaires d’Emaús, l’any 2018. L’exposició també exhibeix tres bans editats per l’Ajuntament de Sabadell i pel comandant militar de la ciutat els dies 14 i 15 d’abril de 1931 que són molt evocatius d’aquest moment històric i que es conserven a l’Arxiu Històric de Sabadell. L’exposició s’obrirà al públic el 14 d’abril i restarà instal·lada fins al 16 de maig.

L’exposició

L’exposició porta per títol “Un nou Ajuntament, un nou escut municipal” i és una producció realitzada en el marc del cicle <Memòria en xarxa> , impulsat per la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, que en aquesta ocasió consisteix en el muntatge de diverses exposicions que comparteixen el lema “14 d’abril de 1931. VISCA LA REPÚBLICA! 90 anys”.

A Sabadell s’hi exhibiran unes matrius d’impremta per fer els segells de goma oficials de l’Ajuntament republicà del 1931, amb un nou escut municipal dissenyat per l’artista i xil·lògraf sabadellenc Ricard Marlet i Saret. Aquestes tres peces van ser donades al museu per l’entitat Drapaires d’Emaús, l’any 2018. L’exposició també mostra tres bans editats per l’Ajuntament de Sabadell i pel comandant militar de la ciutat els dies 14 i 15 d’abril de 1931 i un llibre editat l’any 1933, tot plegat una documentació molt evocativa d’aquest moment històric i que es conserva a l’Arxiu Històric de Sabadell.

Matrius d'impremta per a segells de goma amb el nou escut municipal dissenyat per Ricard Marlet i Saret. Sabadell, maig de 1931 (MHS).

Dades històriques i característiques dels objectes i documents exposats

A Sabadell els resultats de les eleccions municipals del 12 d’abril de 1931 van significar una aclaparadora victòria de Coalició d’Esquerres Republicanes, amb 4.954 vots i 21 regidors, enfront dels 1.995 vots i 12 regidors que va aconseguir Candidatura Catalanista. El mateix dia, un cop sabut els resultats arreu del país, es penjà un gran llençol blanc amb un «Visca la República» ben clar i català.

El nou Ajuntament republicà escollí com a alcalde Salvador Ribé Garcia, membre fidel del Círcol Republicà Federal i fabricant tèxtil. Jaume Ninet Vallhonrat, també del Círcol, home d’acció i industrial metal·lúrgic, n’esdevingué el primer tinent d’alcalde.

Els primers bans editats per l’Ajuntament i pel comandant militar de la ciutat foren d’una exquisidesa, un civisme i una fermesa evidents.

El nou consistori es presentava a la ciutadania amb nous símbols. L’ajuntament s’engalanà amb la bandera republicana i la senyera. Al saló de plens es penjà el retrat de l’expresident de la Primera República, Francesc Pi i Margall. Un any després, el 29 d’abril de 1932, en el seu lloc s’hi posà un bust amb l’al·legoria femenina de la República.

El nou Govern municipal encarregà a l’artista i xilògraf Ricard Marlet i Saret (Sabadell, 1896 - Matadepera, 1976) el disseny d’un nou escut de la ciutat, que serviria de referent gràfic per a la impressió dels papers de carta i altra documentació oficial, per il·lustrar algunes edicions de llibres de l’Ajuntament i per a la confecció dels nous segells de goma amb què es validaven la documentació i les notificacions administratives.

El nou escut municipal consistia en un rombe central amb les quatre barres i la ceba al mig, envoltat per dues branques: a l’esquerra, una d’olivera, símbol de la pau, i a la dreta, una de llorer, símbol de la victòria.

Ban municipal del 14 d'abril de 1931 i proclamació de la Segona República des del balcó de l'Ajuntament (AHS).