FINA MIRALLES. PARAULES FÈRTILS 1972-2017. Exposició temporal al Centre Cultural Casa Elizalde de Barcelona - AGUSTÍ MASVIDAL (1920-2000). CENTENARI. Exposició temporal

Índex de l`article

L’exposició “Fina Miralles. Paraules Fèrtils 1972-2017” produïda pel Museu d’Art de Sabadell l'any 2018, amb motiu de l’edició en quatre volums de l’arxiu textual de Fina Miralles, per part de la Fundació Ars amb la col·laboració del Museu d'Art de Sabadell, es presenta al Centre Cultural Casa Elizalde de Barcelona, des del 8 al 31 de març, a partir d'una adaptació de les comissàries Maia Creus i Pilar Bonet.

Fina Miralles és una dona artista. Dona sàvia del segle XX que ens ofereix lectures indispensables per al segle XXI sobre el nostre arrelament a la natura, la cura de la terra d’on venim, el do visionari i la necessitat de posar en relació la vida material i la vida espiritual en una cultura excessivament centrada en la productivitat, l’individualisme i el model patriarcal.

L’any 2015 la Fundació Ars i el Museu d’Art de Sabadell van iniciar la col·laboració per a l’estudi, la investigació i la difusió dels escrits de Fina Miralles. Durant aquests anys es van transcriure tots els documents escrits per l’artista que hi ha dipositats al MAS i a la Fundació Ars i la historiadora Maia Creus n’ha fet una lectura crítica basada en quatre perspectives de lectura que donen lloc a quatre mirades a l’entorn dels textos i de l’obra visual de Fina Miralles.

L’exposició desplega l’univers textual i visual de Fina Miralles amb la presentació d’una selecció de l’arxiu de textos acompanyats de documents originals i d’obres de la col·lecció del museu, recreant l’escenari de recerca que ha donant lloc a l’edició dels textos de l’artista.

  • Un sol arxiu textual en quatre volums

Cada un dels documents escrits, llibretes i dietaris que configuren el corpus textual de Fina Miralles respon a una escriptura de la immediatesa sovint escrita, en primera instància, per no ser publicada. Això explica el fet que en una mateixa llibreta s’hi apleguin, sense un sistema ordenador, el relat líric, a vegades èpic, el diàleg, la cançó, la faula, el conte o l’aforisme, així com el relat autobiogràfic, el text de reflexió de caire filosòfic i estètic, o la transcripció inspirada d’experiències d’unitat amb la natura o en relació directa amb els móns subtils de l’esperit. L’edició d’aquests textos proposa quatre mirades transversals presentades en quatre volums.

- La vida, la llavor, la flor, el fruit

El volum 1 aplega els textos que tenen a veure amb la seqüència i el flux de l’autobiografia. Moments d’escriptura que sorgeixen en el temps present de l’experiència vivent. Però també d’escriptura feta en el temps del record, de la memòria, que és el temps de la narració com a pràctica de consciència i significació.

- Sento el so de l’arrel, la soca, l’arbre

El volum 2  posa en relació aquells textos que parlen de la casa, la natura, el paisatge i de l’obra d’art com a formes d’arrelament i de pertinença. Escriptura, doncs, de relació i de vincle. De retorn simbòlic a casa fent-ne el centre del món des del recolliment. Correspondència entre microcosmos interior i Cosmos.

- Passatge de la LLUM. Déu a la terra, el Cel a la terra

El volum 3 aplega l’escriptura que parla del cos i de l’ànima com una sola cosa. Textos que posen en relació allò corpori, material, amb allò espiritual. Una escriptura que a vegades voreja l’experiència del sagrat i convoca allò diví que hi ha en l’humà. Textos que fan baixar Déu a la terra perquè ens faci companyia i per pensar allò intel·ligible, allò ocult, allò infinit.

- L’amor és la gran força

El volum 4 recull l’escriptura que celebra la gran força transformadora de l’amor que és, en primer lloc, reconeixement i agraïment i, en segon lloc, camí de llibertat. Textos que convoquen l’ordre simbòlic del llenguatge. Llengua materna, llengua d’origen que ensenya la relació entre les paraules i les coses, i també, una manera d’entendre el món.

Els quatre volums, de 21,5 x 15,5cm i més de 200 pàgines cadascun, es presenten dins d’una caixa contenidora folrada amb paper Imitlin.

  • El fons Fina Miralles del MAS. Obra i paraula

El de novembre de 1999, el MAS va acceptar la donació d’un conjunt d’obres d’art (dibuixos, pintures, projectes, llibretes i àlbums), documentació i bibliografia diversa (retalls de premsa, arxiu fotogràfic, catàlegs, etc.) de Fina Miralles, que en termes generals configuren la seva trajectòria artística. D’aquesta manera, el museu es convertia en el centre de referència per a l’estudi i la difusió d’una de les artistes més destacades de l’art contemporani català i internacional.

Des d’aquell moment el MAS va assumir l’objectiu de treballar per donar a conèixer el fons de Fina Miralles des de l’àmbit local, produint mostres individuals o col·lectives i activitats, però també proposant iniciatives, facilitant les recerques i oferint el fons de l’artista a tots els historiadors i a totes les entitats públiques o privades que portin a terme projectes de qualitat i interès. Avui, podem gaudir de l’exposició retrospectiva que el Museu d’Art contemporani de Barcelona ha dedicat a Fina Miralles amb el títol “Fina Miralles. Sóc totes les que he sigut”, que difon i consolida la seva trajectòria a nivell internacional

  • Activitats paral.leles

Amb motiu de l’exposició, Casa Elizalde ha organitzat un seguit d’activitats paral·leles, que són:

- Visita comentada a l’exposició ‘Fina Miralles. Paraules Fèrtils 1972-2017’. El  10 de març de 2021 a les 19h.  A càrrec de Maia Creus, comissària de l’exposició.

- 'La meva vida és l’acompliment d’un designi’. El 17 de març de 2021 a les 19h. Lectura  i comentari de textos autobiogràfics de Fina Miralles.

A càrrec de Maia Creus, comissària de l’exposició.

- ‘La fortalesa de la fragilitat’. El 24 de març de 2021  a les 19 h. Visita i conversa a càrrec de Pilar Bonet, comissària de l’exposició.

 

Més informació:https://www.casaelizalde.com/.../fina-miralles-paraules.../