LA CÀMERA DE JOAN VILATOBÀ MARXA A GAVÀ

El Museu d’Art de Sabadell ha cedit en préstec temporal al Museu de Gavà la càmera fotogràfica d’estudi de Joan Vilatobà, per a l’exposició La fotografia d’estudi a Gavà. Quan anàvem a cal retratista. La mostra, organitzada pel Museu de Gavà i el Centre d’Història de la Ciutat es podrà veure des del 17 de desembre de 2014 fins al 22 de febrer de 2015.

Programada amb motiu del 175è aniversari del naixement de la fotografia, l’exposició mostra més de cent cinquanta retrats d’estudi, des de finals del segle XIX fins als anys setanta del segle XX, que els ciutadans de Gavà han cedit a l’Arxiu Històric de la Ciutat.

A finals del segle XIX, el naixement de la fotografia va permetre que poc a poc s’anés popularitzant el retrat. Calia però, anar a cal retratista i, en el cas de Gavà, desplaçar-se fins a Barcelona. I és que no és fins a la dècada dels anys vint que hi ha constància de la presència del primer retratista professional a Gavà. S’anava a l’estudi professional per tenir un record de la família o d’alguna data singular com el casament o el naixement d’un fill. De vegades, però, el retratista també sortia del seu estudi i anava a buscar els seus clients al carrer o a les masies. La feina seguia al laboratori i prenia cos moltes vegades en un marc o un àlbum que immortalitzava la imatge.

La càmera va arribar al museu procedent de Rafel Molins, també fotògraf i aprenent de Joan Vilatobà. És una càmera d’estudi que permetia treballar amb negatius de gran format. Tota l’estructura és de fusta i, tot i que no porta cap placa identificadora, és molt similar a les màquines que comercialitzava l’empresa Narita / Maison Naert de Brusel·les, que també tenia seu a París, pels volts de 1900. Va arribar al museu sense objectiu, de manera que al Museu de Gavà es presentarà de la mateixa manera que es va poder veure l’any 2011 a Sabadell, en la mostra Mudar-se per al record, dins de l’activitat Descobreix una joia del Museu del Dia Internacional dels Museus, amb un objectiu d’època que forma part de la col·lecció del Museu d’Història de Sabadell i per al qual es va fer una fusta especial adaptada a la càmera.

Curiosament, aquesta càmera no és la que apareix a les fotografies que Joan Vilatobà va fer del seu estudi, possiblement amb finalitats propagandístiques, i que hom ha datat en els primers anys del segle XX. L’estat actual dels estudis sobre el fotògraf fa difícil establir hipòtesis que puguin explicar per què es documenten dues càmeres diferents, les dues d’una cronologia similar.