L'EMPREMTA DE GRANADOS. ENTRE EL DRAMA I EL MITE

L’exposició, que es titula L’empremta de Granados. Entre el drama i el mite, s’inaugurarà aquest dissabte 14 al Museu d’Art de Cerdanyola, a les 18h. S’inclou dins del cicle Coincidències insòlites de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, en el qual els museus participants posen en diàleg dues o més peces, o un esdeveniment, que impliquen una relació simbòlica, estètica o conceptual. En aquesta ocasió, han participat de l’organització de l’exposició el Museu d’Art de Cerdanyola, la Fundació Municipal Joan Abelló, la Fundació Palau, el Museu d’Arenys de Mar i el Museu d’Art de Sabadell.

La mostra es podrà veure al Museu d'Art de Sabadell de l'11 d'octubre al 25 de novembre de 2016.

Per a l’exposició el Museu d’Art cedeix en préstec una caricatura del músic, de Lluís Bagaria, datada cap a 1910-1911, i va ingressar a la col•lecció de la ciutat l’any 1943, dins del llegat de Maria Cladellas, vídua del galerista Santiago Segura. És probable que l’aquarel•la formés part de la mostra de caricatures de Lluís Bagaria que es va inaugurar el 4 de maig de 1911 als Fayans Català i, possiblement, Santiago Segura, propietari de la galeria, la va adquirir per a la seva col•lecció.

L’exposició

El 24 de març de 1916 moria Enric Granados, ofegat al Canal de la Mànega en ser torpedinat el vaixell amb què tornava d’estrenar Goyescas a Nova York. El músic havia passat per Londres, on va sopar amb el seu amic Ismael Smith, allà s’embarcaria al Sussex. La notícia de la seva mort, esdevinguda en el moment de major èxit internacional, va colpir la societat catalana de l’època. Els diaris en van fer un gran ressò, nombroses poblacions li van dedicar un carrer o una plaça i es van fer diversos actes de reconeixement. La seva figura, l’esplendor de la seva obra, les diverses versions i el drama de la seva mort oferien tots els components per esdevenir un mite modern, un dels esdeveniments que van marcar la Catalunya del primer quart del segle XX.

La figura del compositor lleidatà té una destacada presència a les col•leccions dels museus de la Xarxa de Museus de la Diputació de Barcelona. A partir d’aquests fons es planteja un breu recorregut que aborda la seva figura i l’impacte de la seva mort, la font d’inspiració i la connexió amb Goya i, per últim el seu cercle d’amistats amb intel•lectuals, artistes i personatges de l’època.

Més informació:http://www.diba.cat/web/opc/coincidencies_insolites