L'exposició

Una exposició que dóna a conèixer una troballa arqueològica excepcional: un forn de terrissa de finals del segle XVIII i mitjan del segle XIX que era propietat del terrisser Pere Muixí, localitzat recentment en el pati d’una finca del carrer de la Salut, amb motiu d’unes obres de caràcter privat.

S’hi exhibeix una mostra de diverses peces d’argila cuita i de guix que formen part del repertori de la producció terrissera recuperada durant els treballs arqueològics que es van dur a terme l’any 2020, entre d’altres: vaixella de cuina i taula, una figura de la Verge Maria, una figura de Crist,  elements d'arquitectura ornamental, un medalló amb motiu religiós, uns motlles amb rostres d’homes, un motlle amb rostre de nen, un medalló de guix amb el nom gravat “Pera Muxi”, un medalló amb lletres i motius religiosos incisos, un motlle tipus placa amb creu en relleu, contramotllesde guix  d’elements arquitectònics ornamentals, un motlle de confitura de terrissa vidrada, plats i tupins de terrissa, etc. Aquesta obra pertany a l'etapa final de la seva producció, la primera meitat del segle XIX.

Aquest descobriment confirma la importància de l’activitat terrissera a la vila de Sabadell entre els segles XVII i XIX, en una etapa de clar creixement econòmic, urbanístic i demogràfic. Al segle XVIII hi havia un total de 14 obradors de terrissa, que sobretot es concentraven a l’entorn dels ravals, l’actual Via de Massagué i del carrer de la Salut. Les seves produccions, tant de caràcter domèstic (vaixella de taula, cuina, etc.) com per arquitectura ornamental o de figures religioses, es comercialitzaven arreu de Catalunya, principalment a Barcelona i a la pròpia vila.

Crèdits de l'exposició

Organització i producció
Museu d’Història de Sabadell

Comissariat
Jordi Roig Buxó (Arrago SL)

Restauració
Xavi Arnau Valls

Disseny i muntatge exposició
WINK DESIGN, SL

Documentació i fotografies
Arrago SL
Arxiu Històric de Sabadell (AHS)
Fons Esteve Deu

Equip de la intervenció arqueològica
Jordi Roig (direcció), Joana Melo, Josep A. Molina i José M. Vicente (Arrago SL)

Planimetria arqueològica i tractament gràfic
Joana Melo i Jordi Roig (Arrago SL)

Processat i tractament del material arqueològic
Joan M. Coll, Rocío Gómez i Jordi Roig (Arrago SL)

Assessorament científic i tècnic
Albert Roig Deulofeu

Agraïments
Jesús Pérez Gil (MHS)

ACTIVITATS

- Dissabte 15 de maig: portes obertes fins a les 21 h.
- Dimarts 18 de maig, a les 19 h: visita guiada a l’Espai FOC, Forns i obrador de ceràmica del segle XVIII. Places limitades. Cal inscripció prèvia al telèfon 93727855.
- Dimarts 25 de maig, a les 18.30 h: conferència Sabadell, vila terrissera (segles XVII-XIX). L’aportació de l’arqueologia urbana, a càrrec de Jordi Roig Buxó, comissari de l’exposició.