Vestits de dona, modistes de Sabadell

Del 8 de febrer al 28 de maig

Inauguració: 10 de març, a les 18.30 h

En commemoració del Dia Internacional de la Dona, el Museu d'Història vol retre un homenatge a les modistes de la nostra ciutat.

Full de sala

Exposició

El fons d'indumentària del Museu d'Història de Sabadell és ric i divers, aplega peces d'abillament femení i masculí, que cronològicament abasten des del s. XVIII fins al tercer quart del segle XX. En aquesta exposició mostrarem objectes i peces de vestir i altres testimonis d'algunes de les modistes que exerciren a la nostra ciutat.

Una modista és la professional que idea i confecciona vestits i complements per a senyora. S'encarrega de tot el procés: des del dibuix del model fins a l'elaboració dels patrons, el tall, la costura i les diferents proves amb la clienta.

Més enllà dels vestits d'alta costura, només assequibles per a una classe burgesa molt benestant, i abans que la confecció industrial seriada o prêt-a-porter omplís els armaris de la majoria de la població, la roba era confeccionada per modistes que molt sovint han quedat en l'anonimat. No va ser fins a l'últim quart del segle XIX, que es va començar a etiquetar les peces de roba amb el nom de la seva creadora.

Modistes cosint

A Sabadell el col·lectiu de modistes era molt divers. N'hi havia de molt reconegudes, que tenien contractades al taller oficiales i aprenentes. D'altres tenien petits tallers, sovint no registrats. D'altra banda, també hi ha la tasca anònima de moltes dones que aprengueren les arts de l'agulla per vestir tota la família sense cap remuneració.

ON S'APRÈN L'OFICI?

Era d'interès general que totes les nenes aprenguessin a cosir. Les de classe benestant, com a entreteniment; però per a la resta de població, com una tasca pròpia del gènere i útil per al dia a dia.

En les escoles regulars l'assignatura de costura jugava un paper molt important. Quan acabaven l'escola, les noies que volien dedicar-s'hi, podien entrar com aprenentes al taller d'una modista o assistir a una escola de tall i confecció fundada per una modista amb títol oficial. A Sabadell, l'any 1889 es funda l'Academia Municipal de Corte, sota la direcció de Jacinta Folch i Casablancas. Aquí hi podien assistir filles de famílies pobres becades per l'Ajuntament. L'objectiu era que les alumnes sortissin de l'Acadèmia sabent cosir roba blanca, de senyor, sargir i posar pedaços. Anualment, s'organitzaven exposicions dels treballs de les alumnes que solien tenir molt bona acollida de públic. Aquesta escola perdurà fins a la dècada de 1930.

Academia Municipal de Corte

L'exposició es podrà visitar des del dia 10 de març fins al 28 de maig de 2023.