BRIGADES INTERNACIONALS I MULTILINGÜISME

Al Museu d'Història

Del 8 de maig al 30 de juny de 2024

Exposició itinerant produïda per la Universitat de Barcelona.

El MHS i el Programa de Memòria Democràtica de Sabadell portes aquesta exposició en record i commemoració dels 50 anys de la publicació de Las Brigadas Internacionales de la Guerra de España (1974) de l’historiador sabadellenc Andreu Castells, una obra pionera en l’estudi d’aquests combatents.

L’exposició  BRIGADES INTERNACIONALS I MULTILINGÜISME

Aquesta exposició és el resultat de la recerca dels historiadors Ramon Naya Ortega i Lourdes Prades Artigas, de la Universitat de Barcelona, sobre l’aprenentatge de llengües i la lluita contra l’analfabetisme entre els voluntaris internacionals que van participar a la Guerra Civil espanyola. Es tracta d’un estudi innovador, des del punt de vista històric i memorialístic, tant pels seus continguts, com per la interpretació historiogràfica que fan els dos investigadors.

Amb aquesta mostra volem constatar com una comunitat multilingüe tan heterogènia, i durant un període de temps tant breu, viu, conviu i sobreviu a una guerra. Malgrat la diversitat de llengües i cultures que podien separar-los, hi havia un denominador comú entre tots els seus integrants: el compromís de lluitar per un ideal. La voluntat d’assolir-lo els va fer superar la barrera idiomàtica. Com diuen els mateixos brigadistes: “Parlem diferents idiomes però una mateixa llengua”

Una exposició documentada amb fonts d’arxius, memòries i premsa de l’època, principalment la generada pels mateixos brigadistes, tant al front com a la rereguarda, i que és una font primària de gran valor per a l’estudi del multilingüisme.

L’exposició està concebuda perquè el visitant entengui el contingut i quedi immers en el context de l’època a través de peces gràfiques significatives. En línies generals, l’exposició es divideix en quatre àmbits temàtics.

El primer és una introducció sobre el que van ser les Brigades Internacionals, repassant la seva història i contextualitzant-les.

El segon és una breu explicació de la lluita contra l’analfabetisme duta a terme dins de l’Exèrcit Popular, i concretament dins d’aquest contingent multicultural integrat pels voluntaris internacionals.

El tercer àmbit és en el que se’ns explica pròpiament com es va dur a terme l’aprenentatge de llengües.

Per últim, hi ha un darrer àmbit dedicat als hospitals, per la seva singularitat en ser utilitzats també com a centres d’ensenyament.

L’exposició inclou a més, documents originals de l’època, exposats a una vitrina.