ELS COLORS DE LA TERRA. Música de Josuè Blanco per a la Capella Blava d’Alfons Borrell

Horari: Consulteu els horaris. Places limitades. Amb inscripció prèvia
Lloc: La Capella Blava, c. de Quevedo, 12. Sabadell
Preu: Gratuït

Amb Patrícia Badia, violí, Mireia Vila, viola i Cristina Membrive, contrabaix.

 

 

 

 

Una breu anàlisi musical a la relació sinestèsica entre el color i el so a la Capella Blava d'Alfons Borrell.

En el marc de Sabadell Capital Cultural i Manifesta+

A la Capella Blava - Draparies d'Emmaús, c. de Quevedo, 12, Sabadell.

Sessions:

Divendres 27 de setembre, a les 19h. Assaig obert.

Dissabte 28 de setembre, a les 17h, 18h i 19h.

Gratuït. Aforament limitat a 30 persones per sessió.

Amb reserva prèvia al telèfon: 93 725 77 47

 

Organitza: Museu d'Art de Sabadell. Ajuntament de Sabadell

Col·labora: Draparies d'Emmaús; Generalitat de Catalunya i Diputació de Barcelona.

 

La pintura forma part de la meva vida; [...] jo vull ser pintura, de fet. [...] Perquè hi ha dos tipus de pintors: el pintor que pinta el mar des d'una distància, aparentment a través d'una finestra, i el pintor que baixa

per les rampes, passa per la sorra, es fica dins del mar i surt tenyit de blau. […]

Alfons Borrell

 

"Aquest escrit és una aproximació a una de les obres emblemàtiques de l'artista, la Capella blava, des del punt de vista de la sonoritat de la mateixa a través de la visió sinestèsica que ofereixen tant V. Kandinski com A. Skriabin, potser dos dels artistes més coneguts associats a aquest concepte i que van treballar en aquesta relació, així com la meva visió personal en aquesta àrea. Pot semblar que aquesta connexió és poc probable o inexistent, una de les intencions és demostrar les sorprenents relacions que es poden establir entre aquests dos camps i com són de patents en la Capella blava.

Segons Oriol Vilapuig, la pintura d'Alfons Borrell demana formes d'experimentació més que codis d'interpretació; reclama una aproximació fenomenològica més que psicològica.

El mateix Borrell considerava el color com a subjecte en si mateix, és per aquest motiu que es planteja aquesta relació directa entre els colors concrets utilitzats per Borrell a la Capella blava i la relació que aquests tenen amb el contingut emocional de l'esquema cromàtic de l'artista en relació amb el so i el contingut semàntic que diferents artistes sinestèsics han vinculat aquests colors concrets amb sons i emocions, analitzant també la intervàl·lica entre

els diferents tons associats a aquests colors.

La intenció final d'aquest escrit, després de mostrar les possibles relacions esmenades, servir com a base per a la composició d'una peça musical que es pugui interpretar en la capella. Una vindicació de l'obra de Borrell, posant de manifest les fantàstiques qualitats i càrregues sinestèsiques que aquesta te", per Josuè Blanco.

 

  • Josuè Blanco Balaguer (Sabadell, 1993)

 https://www.josueblancobalaguer.com/

 

Compositor, director de cor i organista, la meva obra transita entre el color i el so, establint relacions sinestèsiques entre el llenç i la partitura, els colors flotants sobre la llum i la música. 

Llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), obtenint la menció en l'especialitat d'Història Contemporània. Amb el professor Ferran Gallego Margalef.

Llicenciat en Composició al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona amb Israel David Martínez, i dirigit amb Xavier Pagès i Corella.

Graduat en el màster de composició del Det Jyske Musikkonservatorium d'Aarhus amb Niels Rønsholdt, Juliana Hodkinson i Simon Steen-Andersen.

I direcció amb Carsten Seyer-Hansen i Søren Kinch i masterclass amb Bo Holten.

Estudiant de direcció d'orgue i cor a Vestervig Kirkemusikskoler amb Anders Gaden i Asger Troelsen en orgue i Anders Gaden i Claus Pedersen en direcció coral.

També he col·laborat amb Press-music com a muntador i crític, i també amb l'Acadèmia de Belles Arts de Sabadell com a responsable de l'Auditori i de la programació musical.  

En l'aspecte interpretatiu, sóc cofundador de dos projectes:

- Cesi 133, un conjunt que treballa la improvisació contemporània, amb estretes relacions multidisciplinàries amb la pintura, la poesia i la recerca sonora. Amb Cesi 133 vaig estrenar obres com Phonetic landscape 2 i Textures.

- L'homme de la nuit, un altre projecte multidisciplinari realitzat conjuntament amb l'artista plàstic Gerard Torres, on la pintura i la música s'uneixen en una relació sinestèsica. En aquest projecte, vaig estrenar les obres Thalassa I i II i Nocturne.

El maig de 2019 vaig guanyar el Primer Premi del 1r Concurs de Composició del Festival Quatuor à l'ouest, Crozon amb el meu primer quartet de corda: Motýl.

El juliol de 2019 vaig ser artista resident a l'Estruch: Fàbrica de creació de les arts en viu, amb el Projecte Iris: El so de la llum.

El maig de 2021 vaig guanyar el Primer Premi del Randers Kammerorkester KOMPONIST- KONKURRENCE 2021 amb la meva peça Fjordens fortællinger.

A l'octubre de 2021 vaig estrenar el meu projecte Lyden af lys (El so de la llum) a Your Rainbow Panorama (ARoS) amb Ensemble Edge.

A l'octubre de 2021 vaig ser seleccionat finalista en el XXXII Premi Joves Compositors de la Fundació SGAE-CNDM 2021. Amb la meva peça Pan.

Vaig obtenir la menció d'honor Juan Crisóstomo de Arriaga.

A l'octubre de 2021 la meva obra Escultures de llum i freqüències II formava part del festival de percussió nòrdica, interpretada per Input Duo  

 El juny de 2022, la meva instal·lació KUNSTIGT TRÆ, formava part de l'exposició Audio-tàctil – "Hear the Touch" a la Gallerie Tese, Aarhus. Idea de Sophia Sagaradze.

Vaig ser el compositor del Festival d'Aarhus Kammermusikfestival 2022, on la meva peça Un poema de color va ser estrenada pel quintet V Coloris el setembre de 2022.

Les meves peces Unsustainable situation I i Åbnet-lukket es van estrenar al Festival GáTT Nordic Arts Festival de København (DK) el novembre de 2022.

La meva peça Det fortryllede lys - laterna magica, es va estrenar dins del Festival New Music for Strings (DK) 2023.

Vaig guanyar la convocatòria de joves compositors 2023 del Plural Ensemble, inclosa la meva obra Unsustainable Situation II a la gira nacional del conjunt del 2023.

També he col·laborat en l'escriptura de la música dels curtmetratges William i Opkaldet per a Potemkin Filmskole (Aarhus)

Y Nunca volvió a ser primavera de Kevin Bran, produït per Terra Nova World.