EL MUSEU D'ART DE SABADELL AMB LES PERSONES AMB DISCAPACITATS

Per sisè any consecutiu, el Museu d’Art ha programat activitats amb motiu del Dia Mundial de les persones amb discapacitat, instaurat per l’ONU des de l’any 1992 cada 3 de desembre, amb l’objectiu de sensibilitzar l'opinió pública sobre els temes relacionats amb la discapacitat i promoure i conscienciar a la població que les persones amb discapacitat tenen els mateixos drets que la resta.

Un dels objectius del Museu d’Art és que es converteixi en un equipament inclusiu i és per això que treballa per millorar l’accessibilitat i la inclusió de tots els públics, oferint recursos per a la integració social d’aquests col·lectius en la vida cultural de la ciutat.

• Les activitats que programa el Museu d’Art de Sabadell persegueixen tres objectius:
  • Fer del Museu d’Art de Sabadell un equipament accessible a tot tipus de públic, un espai d’inclusió. Apropar l’art i donar a conèixer el Museu d’Art de Sabadell als diferents col·lectius de la ciutat que agrupen persones amb algun tipus de discapacitat física o intel·lectual, a través d’activitats preparades per a aquestes persones
  • Difondre els serveis i l’oferta d’activitats que el Museu d’Art de Sabadell pot oferir a aquests col·lectius, tant en grup com individualment.

Amb la col·laboració de l’Oficina de l’Atenció a la Discapacitat de la Regidoria d’Acció Social de l’Ajuntament de Sabadell, el Museu d’Art ha treballat, amb forces mesos d’antelació, amb entitats de la ciutat diferents propostes d’activitats, tot demanant-los les seves necessitats, per tal de desenvolupar aquelles que s’ajusten més als interessos dels diferents col·lectius.

MIRAR L’ART AMB ALTRES ULLS

Així doncs, per una banda s’han concertat diferents visites guiades i tallers adaptats, tot partint de l’oferta ja existent al Museu d’Art, amb entitats com Xamba, Andi, Cipo i Xalest, Bauma-Atendis entre d’altres.

D’altra banda, s’ha continuat una activitat iniciada l’any passat, anomenada Mirar l’art amb altres ulls, que s’ha elaborat en col·laboració amb diverses entitats de la ciutat que treballen amb persones amb discapacitat intel·lectual, que són: Cipo, Andi Down Sabadell, Prolaboral Xalest, Fundació privada Avan, Fundació privada Atendis i el Club Social Xamba, amb l’objectiu de fomentar la interacció i la integració entre els seus usuaris.

Mirar l’art amb altres ulls persegueix l’objectiu de millorar l’accessibilitat del museu a tot tipus de públic, tot posant de manifest la capacitat de qualsevol persona per mirar, interpretar i gaudir de l’art.

Prèviament, un grup de nois i noies d’aquestes entitats s’han format per conèixer l’art de la ciutat i han preparat una visita guiada a l’exposició permanent del museu, que es farà el dilluns 2 de desembre a les 10:30h, 11:30h i a les 17:30h. En aquesta visita, que estarà oberta a tot el públic, especialment s’ha convidat a persones que assisteixen als casals de la gent gran, els participants interpretaran obres de l’exposició permanent del museu des del seu punt de vista. Cadascun d’ells ha triat una obra que explicarà als visitants, partint de la seva visió i dels seus interessos.

És ben sabut que l’art té tantes mirades com persones l’observen i totes elles són vàlides. En funció del caràcter, la trajectòria vital o l’experiència de cadascú, cada obra es transforma o desprèn nous elements i valors per a la seva interpretació. Dit d’una altra manera, hi ha tantes obres d’art com ulls que les miren. Aquesta premissa fa que tothom estigui en disposició d’accedir a l’art sense prejudicis, armats únicament amb la nostra pròpia motxilla. No és necessari ser un expert per gaudir de l’art, per accedir-hi, i tampoc ho és per interpretar-lo i expressar la nostra visió lliurement. De la mateixa manera, la mirada de l’altre, la visió de les altres persones, contribueixen a enriquir la nostra pròpia visió sobre l’art. I això és precisament el que els nois i noies de les entitats que participen del projecte Mirar l’art amb altres ulls transmetran: oferiran la seva pròpia mirada sobre les obres i els artistes de la ciutat.