EL MUSEU D'ART DE SABADELL AMB LES PERSONES AMB DISCAPACITATS 2023

SOM CAPAÇOS. Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

MIRAR L’ART AMB ALTRES ULLS

SENSE TÍTOL. VIU L’ART CONTEMPORANI

LA REVISTA ARRAONA, número 40. Presentació, el  proper dia 30 de novembre, a les 19h al Museu d’Història de Sabadell. Inclou l'article EL MUSEU D'ART DE SABADELL, COMPROMÈS AMB LA INCLUSIÓ.

El 3 de desembre és el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat i, un any més a Sabadell, es du a terme el programa SOM CAPAÇOS. S’inicia el 18 de novembre i finalitza el 4 de desembre, i engloba diferents activitats organitzades per l’Ajuntament i entitats de la ciutat.

El Museu d’Art ha programat activitats amb l’objectiu de sensibilitzar l'opinió pública sobre els temes relacionats amb la discapacitat i promoure i conscienciar a la població que les persones amb discapacitat tenen els mateixos drets que la resta.

Un dels objectius del Museu d’Art és que es converteixi en un equipament inclusiu i és per això que treballa per millorar l’accessibilitat i la inclusió de tots els públics, oferint recursos per a la integració social d’aquests col·lectius en la vida cultural de la ciutat.

• Les activitats que programa el Museu d’Art de Sabadell persegueixen tres objectius:
  • Fer del Museu d’Art de Sabadell un equipament accessible a tot tipus de públic, un espai d’inclusió. Apropar l’art i donar a conèixer el Museu d’Art de Sabadell als diferents col·lectius de la ciutat que agrupen persones amb algun tipus de discapacitat física o intel·lectual, a través d’activitats preparades per a aquestes persones
  • Difondre els serveis i l’oferta d’activitats que el Museu d’Art de Sabadell pot oferir a aquests col·lectius, tant en grup com individualment.

Amb la col·laboració de l’Oficina de l’Atenció a la Discapacitat de la Regidoria d’Acció Social de l’Ajuntament de Sabadell, el Museu d’Art ha treballat, amb forces mesos d’antelació, amb entitats de la ciutat diferents propostes d’activitats, tot demanant-los les seves necessitats, per tal de desenvolupar aquelles que s’ajusten més als interessos dels diferents col·lectius.

• MIRAR L’ART AMB ALTRES ULLS: Dies 20 i 21 de novembre de 2023

El projecte Mirar l’art amb altres ulls es basa en la col·laboració entre el Museu d’Art i entitats de l’àmbit de la discapacitat de la ciutat per promoure i donar visibilitat a les diferents capacitats que tenim com a persones. Els usuaris de les entitats de l’àmbit de la discapacitat porten a terme la presentació d’obres de l’exposició permanent del Museu en una visita guiada dirigida a un grup de públic concertat, després de diferents sessions de preparació tant al museu com a les mateixes entitats.

Activitat tancada al públiC en general.

Aquest any hi participen:  Associació Andi Down Sabadell,  CEE Francesc Bellapart,  Fundació Xalest, Cipo SCCL

- Dilluns 20 de novembre, a les 11:00h

Usuaris de l’Associació Andi Down Sabadell i del CEE Francesc Bellapart oferiran la visita guiada, a través de les obres que s’han preparat, a un grup de 1r de Batxillerat Artístic de l’Institut Vallès.

Activitat tancada al públiC en general.

- Dimarts 21 de novembre, a les 11:00h

Usuaris de la Fundació Xalest i de Cipo SCCL oferiran la visita guiada, a través de les obres que s’han preparat, a un grup del Complex d’Habitatges Parc Central.

En acabar les sessions, els grups compartiran una estona de relació i lleure, amb una activitat relacional i un pica pica.

Activitat tancada al públic en general.

• SENSE TÍTOL: Dilluns 27 de novembre de 2023, a les 10:00h i a les 11:30h

El taller Sense títol. Viu l’art contemporani promou la relació entre l’art i les emocions. És un taller dinàmic on es treballen les sensacions, les emocions, el color, el moviment i l’acció col·lectiva a partir de la música i la pintura. Té una durada d’una hora o hora i mitja.

Enguany participen d’aquesta activitat l’Associació Andi Down Sabadell i el Centre d’Educació Especial Francesc Bellapart.

• LA REVISTA ARRAONA, número 40.

Inclou l'article EL MUSEU D'ART DE SABADELL, COMPROMÈS AMB LA INCLUSIÓ.

En els darrers anys les institucions museístiques han fet passes importants per arribar a ser museus accessibles, però no s’ha de confondre l’accessibilitat amb la inclusió. La inclusió es basa en un procés de planificació i de reflexió. No es tracta de programar activitats concretes sinó d’aconseguir establir una relació amb els usuaris per tal que formin part del discurs i de la visió del museu, i així desenvolupar consciències inclusives. Aquests processos necessiten treball constant i de projectes que possibilitin l’adquisició de compromisos en ferm, que es consolidin al llarg del temps.

El Museu d’Art de Sabadell va començar, ara fa deu anys, a treballar en aquesta direcció, amb l’ànim de col·laborar i donar a conèixer el museu als diferents col·lectius de la ciutat que agrupen persones amb algun tipus de discapacitat física o intel·lectual, i treballar conjuntament els serveis i la seva oferta d’activitats per arribar a ser un espai d’inclusió.

En aquest article fem un resum d'aquesta línia de treball i de com es porta a terme al Museu d'Art de Sabadell.