EL MUSEU D’ART A VISITMUSEUM, UNA PLATAFORMA DIGITAL DE PROMOCIÓ TURÍSTICA DELS MUSEUS CATALANS

Catalunya és avui la principal destinació turística d’Espanya i una de les més importants d’Europa. Les dades estadístiques indiquen que el nombre de visitants creix exponencialment i que el grau de repetitivitat de la visita és cada vegada més elevat, no només a la ciutat de Barcelona sinó també a les comarques barcelonines, fet que converteix la demarcació en un dels punts de major atracció turística del nostre país. El visitant turista per tant esdevé un segment de públic cada vegada més rellevant que els museus no poden obviar en la seva gestió. És un tipus de públic que requereix unes necessitats idiomàtiques a les quals les institucions museístiques han de poder donar resposta. L’oferta de continguts traduïts en diversos idiomes és bàsica per garantir una experiència òptima de visita per a aquesta tipologia de visitant.

Atenent a aquestes necessitats, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya va endegar l’any passat, d’acord amb el suport de la Direcció General de Turisme i en col·laboració amb les xarxes territorials de Terres de Lleida i Aran, de les comarques gironines i els museus del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre, el projecte Visitmuseum, amb l’objectiu de posar a l’abast del visitant turista l’accés a la informació de les exposicions permanents dels museus traduïda en cinc idiomes (català, aranès, castellà, anglès i francès).

El projecte s’emmarca en les actuacions de promoció turística dels museus de Catalunya i és finançat pel Fons de Foment del Turisme.

Visitmuseum pretén posar a l’abast del turista una informació de qualitat, escrita en un llenguatge entenedor i adaptada als principis del “mobile first” (prioritat al disseny per a dispositius mòbils). Aquest fet suposa una limitació pel que fa a l’extensió dels textos, i per tant el projecte no té voluntat de fer traduccions completes de tots els continguts de les exposicions permanents sinó d’una selecció de textos elaborats o adaptats per al seu ús des d’un dispositiu mòbil.

En aquest sentit s’ha fet necessari impulsar el desenvolupament d’una plataforma digital que esdevingui el gran repositori de referència per als visitants foranis dels museus de Catalunya, des d’on accedir en diversos idiomes a informació d’interès sobre el museu (amb continguts de diversa tipologia, com són textos, imatges, vídeos, àudios), així com als enllaços amb els webs i apps dels equipaments museístics que en disposin de propis.

La plataforma digital Visitmuseum es tradueix en dos formats:

• Una aplicació informàtica dissenyada per ser utilitzada mitjançant dispositius mòbils (telèfons intel·ligents o tauletes tàctils). Un dels avantatges principals d’aquest tipus d’eina tecnològica és que es pot descarregar en el dispositiu i utilitzar sense connexió a Internet. Això fa que sigui una experiència d’ús òptima per al visitant estranger que no disposa de connexió de dades en el seu aparell mòbil o que no vol assumir el cost del contracte de serveis de telefonia mòbil amb una companyia estrangera (la itinerància o també coneguda com a roaming).

• Un web adaptatiu, dissenyat per aconseguir una visualització òptima independentment de l’aparell que s’utilitzi (ordenador o qualsevol dispositiu mòbil). En aquest darrer cas, el contingut de cada pàgina web s’adapta a les dimensions de la pantalla de l’aparell.