L'OBRA DE JOAN BALMES BENEDICTO I EL 175 ANIVERSARI DE LA FOTOGRAFIA A BARCELONA

El MHS i l’AHS participen en una taula rodona sobre la fotografia i la memòria històrica local, el proper dijous 27 de novembre, a les 18h, al Centre Cultural Casa Elizalde de Barcelona.

Ara fa 175 anys, el 10 de novembre de 1839, en un acte solemne, la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona va organitzar la presentació pública de la tècnica del daguerrotip. D’aquesta manera s’obtenia la primera fotografia de l’Estat espanyol, al Pla de Palau de Barcelona, i s’inaugurava un llenguatge nou, vinculat a la tècnica i a la modernitat, entre la ciència i l’art.

Amb motiu d’aquesta efemèride, l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, l’Espai de Fotografia F. Català i Roca, i l’entitat Fotoconnexió han organitzat un cicle de conferències, tallers i itineraris per tal de donar a conèixer el vincle entre la fotografia i la memòria històrica local.

Dins aquest cicle, els organitzadors han convidat al Museu d’Història de Sabadell a presentar, en una taula rodona,  la seva experiència en la difusió del fons de Joan Balmes i Benedicto (Sabadell, 1914-2004), un fons que ultrapassa les 85.000 imatges del període 1933-1965. Efectivament, l’any 2013, el MHS va organitzar l’exposició Realitats, Joan Balmes i Benedicto (Sabadell, 1914-2004) en què presentava una selecció de fotografies d’aquest autor fetes com a fotògraf professional, és a dir, per encàrrec. Es tractava sobretot de cerimònies familiars (bateigs, comunions, matrimonis, enterraments), així com d’altres sobre la vida social de la ciutat en aquell període: grups escolars, cerimònies religioses, balls, esports, urbanisme, etc. L’any següent, el MHS en va publicar el catàleg amb el mateix títol, i amb el subtítol Un fotoreporter social del primer franquisme. Realment, les seves fotografies així el defineixen. L’exposició va ser comissariada per Isabel Argany i el catàleg és una obra de Núria F. Rius, Patricia Álvarez Martínez, Isabel Pardo Navarro i David González Ruiz.

En aquesta taula rodona intervindran Joan Comasòlivas i Font, director de l’AHS i del MHS, així com Martí Balmes i Novell, fill de l’autor.

Des del seu ingrés, l’any 2005, a l’Arxiu Històric de Sabadell, aquest ha dedicat molts esforços per a la catalogació de les fotografies amb la col·laboració constant del seu fill, Martí Balmes i Novell. Avui en dia els treballs estan molt avançats, i s’han identificat més de 9.000 persones, amb un total que supera les 200.000 cares. No obstant, la feina de identificació és ingent, i l’exposició del MHS ha servit perquè moltes persones s’impliquin en aquest procés. Així, al MHS s’han organitzat sessions periòdiques de projecció en què els assistents poden contribuir a completar-lo.

+ INFO: http://www.finestresdelamemoria.org/vine/175-anys-de-fotografia-barcelona