És un ornament d’or fruit d’un treball artesanal molt acurat, que té una forma de trompeta, amb un cos superior decorat i amb un suport inferior que podia haver servit per enganxar-se a una altra peça d’ornament, de vestir o cuir. La joia està decorada a la part superior per tres motllures concèntriques que s’alternen amb tres línies decorades a base de cercles estampillats. La seva anàlisi ens ha permès conèixer que és un aliatge format en bona part per or i per altres elements.

Aquesta peça es va trobar al jaciment arqueològic de Can Roqueta - Can Revella a finals de l’any 2016, durant unes excavacions arqueològiques d’un assentament pagès de la primera edat del ferro (segles VIII - VII aC). El treballs documentaren un conjunt de sitges dins d’una de les qual es trobà la joia, una possible cabana i altres tipus de fosses, algunes de les quals amb dipòsits de restes seleccionades de cavalls (cranis, extremitats) i en algun cas amb restes antropològiques aïllades que li confereixen un significat de caràcter probablement simbòlic o cultual, encara difícil d’interpretar.

Les expertes que han estudiat la peça no han pogut resoldre, a hores d’ara, alguns enigmes com: per què s’ha trobat abocada i formant part del rebliment d’una sitja? De quin objecte d’ornament formava part aquest guarniment tan ben treballat? A qui pertanyia un objecte tan preuat? Com és que no trobem més peces d’or a les nostres terres?

El que sí que sabem és que a Catalunya, i a la resta de la península Ibèrica, de joies d’or d’aquesta etapa d’entre fa 2.600 i 2.800 anys n’hi ha ben poques. I que poden haver estat portades al nostre territori fruit dels contactes amb altres comunitats de la Mediterrània central i oriental.

Fotografies de l'ornament d'or: Sergi F. Moure (MHS) / Fotografies de la intervenció arqueològica i del dipòsit de les restes d'un cavall: Arqueolític.

Organització i producció: Museu d’Història de Sabadell
Idea i comissariat: Genís Ribé i Monge (MHS)
Disseny de la imatge gràfica: Jordi Vinyets
Muntatge: Laura Pascual i Carlos Rivera (MHS)
Assessorament científic i estudis tècnics: Rosa Maria Albert (ICREA-UB), Sílvia Albizuri (SERP-UB), Anna Berrocal (SAA-UAB), Xavier Carlús (UAB), Almudena Garcia (Arqueolític), Elena Garcia (Arqueolític), Oriol López (Laboratori d’Arqueobotànica-UAB), Laia Macià (ERAA-UB), Tona Majó (ARCHAEOM-UAB), Antoni Palomo (MAC), Carme Rovira (MAC) i Noemí Terrats (Arqueolític)
Restauració del material arqueològic: Irene García
Finançament dels estudis arqueològics: Generalitat de Catalunya (Departament de Cultura), SBD Creixent i Vimusa
Vitrines: Diputació de Barcelona (Oficina de Patrimoni Cultural)

Intervenció arqueològica amb el suport de: Ajuntament de Barberà del Vallès, Ajuntament de Sabadell, SBD Creixent i Vimusa.

Coordinació de la intervenció arqueològica: Arqueolític.

Hi col·labora: Diputació de Barcelona.