Exposició: Germandat de Sant Antoni Abat (Colla Vella). 150 anys fent història a Sabadell

Germandat de Sant Antoni Abat (Colla Vella). 150 anys fent història a Sabadell.

Al Museu d'Història

Inauguració: 22 d'octubre, a les 19 h.

Del 22 d'octubre de 2021 al 30 de gener de 2022

Cartell OKdintre web

El culte a sant Antoni Abat es troba en alguns llocs de Catalunya des del segle XIII, popular sobretot entre les persones que aleshores treballaven i tenien més contacte amb els animals. Però és possible que la festa de Sant Antoni tingui uns orígens encara més antics i estigui relacionada amb les que se celebraven a l'antiga Roma sis dies abans dels idus de juliol, quan per lloar Júpiter es coronaven els ases amb llorers; a aquesta festa hi intervenien els flequers i és possible que d'aquí en derivi la benedicció del pa.

Al voltant del culte a la figura de sant Antoni Abat, va fundar-se a Sabadell la Confraria de Sant Antoni Abat el 20 de novembre de 1398, amb la llicència dels consellers de Barcelona, com a senyors de la vila. La confraria estava formada principalment per pagesos, tractants de bestiar i traginers, i va gaudir de gran devoció i popularitat.

Gairebé 500 anys més tard, l’any 1871, va formalitzar-se i fundar-se l’actual entitat de Germandat de Sant Antoni Abat, essent-ne el primer president en Pau Gambús. L’entitat s’encarregava d’organitzar la festa en honor del seu patró i actuava com a Mútua per un dels gremis més importants de la ciutat: el dels traginers i carreters, que feien diàriament la ruta entre Sabadell i Barcelona transportant mercaderies i matèries per a la indústria.

La divisió de l'entitat entre Colla Vella i Colla Nova va ocórrer l'any 1880, a causa de la desavinença causada per la suspensió de la Passada per mal temps. Una part de l'entitat va escindir-se i fundà la Montepio Juventut de Sant Antoni Abat - Colla Nova. Des d'aleshores les dues entitats s'alternen cada any la capçalera de la Passada.

La festivitat de Sant Antoni és una festa estretament lligada a la vida social de Sabadell des de fa uns 700 anys i, malgrat que l'ús dels animals –especialment ases i cavalls– com a força de treball ha desaparegut a causa de la industrialització del darrer segle XX, la festa continua sent popular.

Aquesta exposició vol recollir la trajectòria de la Germandat de Sant Antoni Abat des dels seus orígens fins a l’actualitat mitjançant objectes i imatges relacionades amb la seva història: els seus estatuts originaris, llibres d’actes i comptes, imatges de les passades, fins i tot, l’einer present al taller de la família Trabal, guarnicioners a la ciutat de Sabadell fins a l’any 1989, i una de les famílies que ha contribuït a mantenir viu l’esperit de la Passada de Sant Antoni a Sabadell.

L’exposició ha estat comissariada per Sílvia Casajoana, presidenta de l’entitat