Terra de Cendres. La incineració ara fa 3.000 anys a la necròpolis de Can Piteu - Can Roqueta

Al Museu d'Història.

Del 18 de maig al 30 de juny de 2024

Exposició emmarcada en el Dia Internacional dels Museus 2024, i comissariada per l'equip CPR, de la Universitat de Barcelona.

DESCARREGA EL FULL DE SALA

Fa 3.000 anys, la plana del Vallès estava ocupada per comunitats pageses que van adoptar un ritual funerari singular: la incineració. Això va significar un important canvi ideològic, perquè fins llavors els difunts eren inhumats en sepultures col·lectives excavades al subsol.

Ara, l’Equip Can Piteu - Can Roqueta reprèn vint anys de recerca arqueològica entorn de la necròpolis per mitjà del projecte El Vallès a finals de la prehistòria. Canvis i continuïtats a Can Roqueta i a l’entorn del riu Ripoll, que compta amb finançament del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i el suport econòmic de l’Ajuntament de Sabadell i de la Fundación Palarq.

L’exposició consta de tres àmbits:

1. La necròpolis de Can Piteu - Can Roqueta
2. La incineració
3. L’excavació arqueològica i l’actual projecte d’investigació

El primer àmbit ens situa la necròpolis dins del municipi de Sabadell, i introdueix la seva importància i la recerca arqueològica que s'hi ha dut a terme durant 20 anys.

El segon àmbit ens descriu el ritual de la incineració, i ens apunta els seus possibles significats. Acompanyen aquest àmbit una mostra d'objectes d'acompanyament, que es situaven a dins o al costat de la pròpia urna. El tipus d'objectes d'acompanyament ens indica diferències de riquesa entre la població, i també les influències de cultures properes.

Vista aèria de la necròpolis
Vista aèria de la necròpolis durant el procés d'excavació, amb la situació d'una bona part de les tombes documentades Equip CPR/Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Generalitat de Catalunya

El tercer i últim àmbit ens endinsa en la feina de l'arqueòleg. De manera didàctica, es mostra el procediment per a l'excavació d'una urna, quines eines s'utilitzen, i quina informació podem extreure de les restes. En particular, s'exposen dues urnes en estadis diferents del procés d'excavació, totes dues procedents de la necròpolis de Can Piteu - Can Roqueta.

Visualitza el vídeo del procés de l'excavació d'una urna aquí.