La Festa Major de 1934 al Círcol Republicà Federal. Les caricatures d’Antoni Climent

EXPOSICIÓ

Lloc: sala d’exposicions del vestíbul del MHS, carrer de Sant Antoni, 13.

Organitza: Ajuntament de Sabadell / Museu d’Història de Sabadell
Amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona

foto 4 programa mà

Portada i text de presentació del programa de mà de l’exposició, signat per Miquel Carreras i Costajussà. Sabadell, 4-19 d’agost de 1934. Biblioteca i Arxiu Miquel Carreras de la Fundació Bosch i Cardellach

Del 4 al 19 d’agost de 1934, coincidint amb la Festa Major de Sabadell, ara fa 90 anys, al Cercle Republicà Federal es va muntar una gran exposició de retrats i caricatures dels seus consocis més coneguts. L’autor d’aquestes obres fou n’Antoni Climent Cascante, aleshores una jove promesa sabadellenca i també soci d’aquesta entitat. D’ell en sabem ben poca cosa. Segons Andreu Castells, Climent va rebre el primer mestratge de dibuix i pintura de la mà de Mn. Josep Maria Bosch López, a l’escola dels Maristes del carrer de Bèlgica (avui del Jardí). Després va estudiar a la Llotja de Barcelona, i l’any 1924 ja va participar en una mostra col·lectiva de l’Acadèmia de Belles Arts; en aquesta entitat hi feu també la seva primera exposició personal, l’any 1929. La crítica de l’època li valorava, sobretot, la seva bona mà en el camp del dibuix i de la caricatura. Segons Miquel Carreras, “el tractament seriós que Antoni Climent aplica als retrats és parell al digne que empra en les caricatures”.

foto 9A Caric 4

Caricatura d’Esteve Calvet Castellet, cedida pel seu fill, Primari Calvet Cànovas. Dibuix a la ploma, acolorit amb tècnica mixta. Autor: Antoni Climent Cascante. Sabadell, 1934 (fotografia: Paula Solé Mañas / MHS).

A l’exposició, promoguda per la Joventut Republicana Federal, es van exhibir 5 retrats a l’oli dels alcaldes Salvador Ribé Garcia i Magí Marcè Segarra i dels diputats del Parlament de Catalunya Joan Ferret Navarro, Joan Mora Adserà i Joan Balart Armengol, i 54 caricatures d’alguns dels membres més significats d’aquesta entitat. En el programa de mà hi consta la relació de tots els noms d’aquestes persones i el text de presentació va ser escrit per l’arxiver i historiador Miquel Carreras Costajussà. Segons alguna crònica periodística contemporània, la mostra va tenir molt d’èxit.

foto 20 Joan Puig Pujol

Caricatura de Joan Puig Pujol. Dibuix a la ploma, acolorit amb tècnica mixta. Autor: Antoni Climent Cascante. Sabadell, 1934. Col·lecció Pere Bastús (fotografia: Paula Solé Mañas / MHS).

El Museu d’Història ha fet una recerca preliminar sobre aquesta exposició i ha pogut localitzar un total de sis originals d’aquest conjunt de caricatures, així com el programa de mà original de la mateixa i altra documentació d’arxiu. Les obres les conserven els seus descendents familiars i fins avui havien restat inèdites. Es tracta d’una troballa patrimonial d’alt valor documental, històric i artístic que amb aquest petit muntatge volem compartir amb tots vosaltres. Benvinguts i benvingudes a la Festa Major del Círcol !