ELS PIONERS. Els primers passos de l'arqueologia a Sabadell, 1912-1915

Del  4 de maig al  19 de juny

Full de sala

AHS B010101 D01 00003 017

Joan Vila Cinca (esquerra) amb Amadeu Aragay, acompanyat d'un nen i una nena, asseguts al camp de dolies localitzat a la vil·la romana de la Salut, Sabadell. Entre 1912 i 1913. Autor desconegut/AHS.

El mes d'agost de 1912 Joan Vila Cinca, director de l'Acadèmia de Belles Arts, realitzà les primeres excavacions arqueològiques a Sabadell, concretament al costat del santuari de la Mare de Déu de la Salut. Atesos els bons resultats -localització d'una vil·la romana-, el 14 d'octubre del mateix any, la corporació municipal creà  la Junta de Museus i excavacions amb l'objectiu de continuar les excavacions i crear un museu amb els materials localitzats.

Entre 1912 i 1915 es continuaren les excavacions a la Salut, també se'n realitzaren d'altres com Can Roqueta, Can Marata, Can Barba.... D'aquestes primeres excavacions la ciutat en guarda valuosíssims testimonis que us presentem en aquesta exposició: objectes, plànols, fotografies, dibuixos, notes manuscrites, que formen part dels fons del Museu i de l'Arxiu.

Passats cent anys el museu vol retre homenatge a aquests Pioners, que identificaren uns jaciments que amb el temps s'han consolidat com a  fites importants en el coneixement històric del territori vallesà, i en el cas de Can Roqueta ha esdevingut un referent en l'estudi de la prehistòria europea.

Full de sala