FRANCESC LAYRET, DIPUTAT PER SABADELL. EL FIL ROIG DEL CATALANISME

L’exposició Francesc Layret. Diputat per Sabadell. El fil roig del catalanisme s’ha organitzat en el marc dels actes commemoratius del centenari del seu assassinat. Comissariada per l’historiador Jordi Serrano, la mostra fa un repàs a la vida de l'advocat Francesc Layret que va dedicar la seva vida a la defensa dels treballadors i a la construcció d'una força política catalanista que representés a la classe obrera, i s’explica molt especialment les seves darreres 36 hores, 20 de les quals les va passar a Sabadell., abans que pistolers pagats per la patronal catalana acabéssim amb la seva vida. Tot això ho farem amb l'òptica de la seva intensa relació amb la ciutat de Sabadell.

Layret al seu despatx de diputat a Corts per Sabadell, a Madrid, 1919 (Salazar / Arxiu Fundació Josep Irla).

L’exposició comptarà amb un conjunt extens de fotografies i documentació originals de l’època procedents de diversos arxius locals (Arxiu Històric de Sabadell, Arxiu Fotogràfic de Barcelona, Arxiu de la Universitat de Barcelona...), comarcals (Arxiu Comarcal del Ripollès), nacionals (Arxiu Nacional de Catalunya, CRAI-Biblioteca del Pavelló de la República), i particulars, amb objectes, obres i mobiliari procedents dels fons del Museu d’Història i d’Art de Sabadell i de la família Rodríguez-Roda Layret, els quals en bona part es presenten per primera vegada en públic. La mostra també comptarà amb l’aportació d’una il·lustració creada expressament per a l’ocasió de l’artista Xavi Torrent i també d’una obra nova de l’artista sabadellenc Werens inspirada en la figura d’en Layret, així com també s’hi podrà escoltar la veu de l’actor sabadellenc Jep Barceló donant veu al Layret polític i la veu de la cantant Teresa Rebull interpretant la cançó Vint bales, basada en la lletra del poema A Layret de Maria Mercè Marçal, gràcies a la col·laboració de la discogràfica Picap i de la Fundació Maria Mercè Marçal.

Els continguts d’aquesta exposició s’han dividit en els següents àmbits:

• Infància i Joventut
• El Layret municipalista
• Un cicle de vagues revolucionàries. Un món convuls
• Advocat de treballadors
• Les eleccions de l’1 de juny de 1919
• L’activitat de Layret al districte de Sabadell
• L’ideari de Layret i l’activitat parlamentària
• El llarg camí del republicanisme roig
• El catalanisme i el dret a la lliure determinació
• Les darreres 36 hores de Francesc Layret
• Els que donaven les ordres de disparar
• Enterrament de Francesc Layret
• Companys pren el relleu: les eleccions de 1920
• La memòria del seu llegat

La revista L'Avenir, editada pel Círcol Republicà Federal de Sabadell, va ser fundada per Francesc Layret l'octubre de 1920. La portada del 4 de desembre informava de la seva mort per assassinat (AHS).

Imatge gràfica de l'exposició, a càrrec de Magem Torrella Associats.

Més informació: https://issuu.com/museusabadell/docs/expo_francesc_layret_issuu