Serveis

Biblioteca
Centre de Documentació
Consultes de les col·leccions
Préstecs i reproduccions
Pràctiques d’estudis
Cessió d’espais
Botiga

Col·leccions

Sabadell, en els darrers dos-cents anys, s’ha significat com una de les ciutats catalanes amb més identitat artística, tant pel que fa a la qualitat com a la quantitat de les seves produccions; ha participat d’una manera continuada dels moviments artístics generals i sovint els ha protagonitzat.

Des de la inauguració del Museu d’Art de Sabadell, el 30 de maig de 1980,  la col·lecció ha tingut com a finalitat l’explicació de la història de l’art local, a partir de la mostra de l’obra dels artistes més representatius, com també dels forans que han incidit en l’art sabadellenc, des de principis del segle XIX fins l’actualitat, sempre utilitzant criteris cronològics, de tendència artística o d’autor.

La col·lecció del MAS ha viscut un creixement i una evolució espectaculars en els darrers anys, tant pel que fa a la quantitat com a la qualitat de les obres que la constitueixen. Actualment és una de les col·leccions d’art local més representatives del país. Aquesta progressió ha estat possible gràcies a la solidesa i al compromís local dels programes d’actuació anuals desenvolupats, que han generat confiança i estreta col·laboració del Museu amb els diferents agents socials de la ciutat, com són entitats, artistes, col·leccionistes particulars i la societat en general; tots ells han contribuït, amb la seva voluntat i la seva generositat, a construir la col·lecció del MAS que avui tenim.

Segons el llibre de registre la data d’ingrés més antiga és de l’any 1923. Des de llavors, el museu ha anat incrementant el seu fons amb obres procedents, sobretot, de donacions, encara que també, però amb menys quantitat, dipòsits temporals, llegats o compres. En els darrers 10 anys la col·lecció ha passat de 5.866 a 13.416 objectes aproximadament, el que representa un creixement del 228%; la composen dibuixos, pintura, arts gràfiques, arts decoratives i mobiliari, ceràmica, vidre i metall, fotografia, escultura i d’altres objectes.

La col·lecció la descrivim a partir del discurs històric i artístic que la vertebra,  des dels seus inicis fins la guerra civil es pot gaudir  d’una selecció a l’exposició permanent actual, La col·lecció 1875 – 1936; la resta de la col·lecció es troba a les sales de reserva, on es conserva, s’estudia i participa en nombrosos exposicions temporals pròpies o al·lienes. A més cal esmentar tres grups d’obres que per la seva composició i descripció poden tenir un tractament diferenciat ens referim a les col·leccions de mobiliari i d’arts decoratives, dels autors forans i les escultures al carrer.


 

  • AUTORS DE LA COL·LECCIO, PER ORDRE ALFABÈTIC DEL COGNOM:

A B  C  D  E F  G H  I  J  K  L  M  N  O  P  Q  R  S  T  U  V  X  Z

 

  • OBRES DE LA COL·LECCIÓ. DADES BÀSIQUES:  

LLISTAT

 

El museu des de casa

EL MUSEU DE CASA és un nou espai a la web del Museu d’Art de Sabadell, amb diferents tipus de recursos digitals que tenen el Museu d’Art i la seva col·lecció com a protagonistes.

Està dirigit a totes aquelles persones que a títol  individual o en grup no poden  accedir al Museu presencialment, també per poder ampliar o dinamitzar els continguts abans o després de la seva  la visita

Durant la pandèmia del COVID-19 que estem vivint s’ha posat de manifest la necessitat de desenvolupar recursos i continguts digitals com alternativa a l’activitat presencial, per tal que el Museu pugui complir la seva funció com a institució educativa, transmissora de coneixement, i per seguir mantenint la necessària relació i l’intercanvi de l’acció amb el públic.

Llegeix més...

Exposició permanent


Des de la inauguració del Museu d'Art de Sabadell, el 30 de maig de 1980, l'exposició de la col·lecció ha tingut com a finalitat l'explicació de la història de l'art local, a partir de la mostra de l'obra dels artistes més representatius, com també dels forans que han incidit en l'art sabadellenc, des de principis del segle XIX fins als anys seixanta, sempre utilitzant criteris cronològics, de tendència artística o d'autor.

Aquest discurs històric, que es portà fins a les últimes conseqüències en totes les exposicions permanents presentades des de l'any 1980, s'entén dins un context ciutadà que necessitava vertebrar una història de l'art pròpia, amb uns autors i unes obres concretes. Aquesta voluntat ja va portar a fundar l'antiga secció de Belles Arts l'any 1941 al Museu d'Història de la Ciutat i també a promoure la compra de la Casa Turull l'any 1964. Fins que s'inaugurà l'any 1980, l'edifici es remodelà per a les necessitats museístiques i s'organitzaren puntuals exposicions temporals de les principals adquisicions.

La vertebració d'una història de l'art pròpia fou elaborada d'una forma exhaustiva i per primera vegada per Andreu Castells, que la recollí en el llibre L'art sabadellenc, editat per Riutort l'any 1961, i continuat per un nodrit grup de personalitats, encapçalats Lluís Clapés, Camil Fàbregas i Lluís Mas. Amb gran esforç, protagonitzaren un llarg període centrat a recollir aquest patrimoni artístic local. Ja des de l'embrionària secció de Belles Arts de l'antic Museu de la Ciutat, hi havia la consciència de conservació de tot aquest patrimoni propi en una institució pública que fos la memòria històrica i s'entengués com un instrument de difusió i d'educació artística.

Així doncs, el MAS partia d'un objectiu concret, el qual el dotava d'una estructura i d'uns continguts específics, que dirigí un ampli període d'intensa activitat per aconseguir col·leccions que configuressin el museu.

El muntatge de l'exposició permanent no ha estat sempre el mateix. Des del primer muntatge de l'any 1980, i les posteriors tres ampliacions i/o remodelacions, els anys 1981, 1984 i 1988, s'han ocupat parcialment o totalment les tres plantes de la Casa Turull, concretament les que en el seu moment eren les naus de la fàbrica.

La col·lecció 1875-1936

El mes de maig de 1998 es presentà un renovada exposició permanent al Museu d'Art de Sabadell sota el títol de La col·lecció, 1875-1936. Els dos àmbits cronològics que la configures abracen des dels academicismes als anys trenta i són els següents: Els Academicismes del segle XIX i De l'Art Nou als anys trenta. De tota manera, i malgrat no estar reflectit a l'exposició permanent per qüestions bàsicament espacials, el discurs històric de la col·lecció a partir de la Guerra Civil espanyola està totalment definit, i abraça des de les primeres avantguardes dels anys seixanta fins a les noves tecnologies que dominen tots els àmbits del món actual. 


 


 

Presentació

Els orígens del Museu d'Art de Sabadell són inseparables de l’esforç d’un nodrit grup de personalitats, encapçalat per Andreu Castells, Lluís Clapés, Camil Fàbregas i Lluís Mas, i també de diverses entitats, que protagonitzaren un llarg període centrat a recollir el patrimoni artístic local. Ja des de l’embrionària secció de Belles Arts de l’antic Museu de la Ciutat hi havia la consciència de conservació de tot aquest patrimoni propi en una institució pública, que fos la memòria històrica i s’entengués com un instrument de difusió i d’educació artística.

Durant aquest procés cal destacar la intensa activitat per aconseguir col·leccions que configuressin el fons del Museu d'Art de Sabadell, prioritzant la producció bàsicament dels artistes locals però també d’altres de la resta del país. Va ser aquesta voluntat col·lectiva que va portar a fundar l’antiga Secció de Belles Arts l’any 1941 al Museu d’Història de la Ciutat i també va ser la que va promoure la compra de l’edifici l’any 1964. Finalment, el dia 30 de maig de 1980, el Museu d’Art s’inaugurà oficialment a la Casa Fàbrica Turull, després de dues dècades en què l’edifici es remodelà per a les necessitats museístiques i s’organitzaren puntuals exposicions temporals de les principals adquisicions.

Així doncs, el fons del Museu d’Art de Sabadell avui és representatiu de l’art sabadellenc fins al present, i permet seguir les tendències i trajectòries artístiques més rellevants desenvolupades a la ciutat.

El Museu d’Art ha viscut profunds canvis estructurals: s'ha transformat, de manera considerable, l'edifici i també s’ha consolidat la seva missió i els plantejaments museològics i museogràfics. Així doncs, ha estat possible l’adequació de l’edifici al seu ús museístic, l’actualització i revisió del sistema de documentació del fons, la millora en les condicions d’emmagatzematge i de conservació ambiental, la delimitació d’unes línies de recerca i d’activitats pròpies, entre les quals destaquem les exposicions i les publicacions i la presentació d’una exposició permanent acurada, d’acord amb les tendències museogràfiques més actuals.