FINA MIRALLES. L'ILLA DE FIRDRAC

Des del 25 de novembre al 31 de gener del 2016, al Museu d 'Art.

L’exposició "Fina Miralles. L’illa de Firdrac", està comissariada per Maia Creus; de petit format presenta junts per primera vegada, les 16 peces que configuren l’obra "La unió de tots els mars", actualment en una col·lecció particular i un dels textos inèdits de l’Arxiu Textual de Fina Miralles dipositat al fons del MAS.

Es tracta del text, L’illa de Firdrac escrit l’any 1989 a partir de l’obra realitzada a París, La unió de tots els mars i ara publicat a la revista Quadern de les Idees les Arts i les Lletres, número 202.

Des del 2014, la Fundació Ars i el Museu d’Art de Sabadell treballen conjuntament per estudiar i difondre l’Arxiu textual de Fina Miralles. La part més important d’aquest fons va ser lliurat per l’artista al Museu d’Art de Sabadell l’any 1999, juntament amb el llegat de la seva obra. L’any 2014 l’artista va cedir a la Fundació Ars la segona part d’aquest l’arxiu. Així, el conjunt de l’Arxiu textual de Fina Miralles està format avui per un total de 114 registres. La major part són llibretes manuscrites, però també hi ha textos manuscrits esparsos, textos originals publicats a revistes i textos originals de publicacions històriques. Actualment tot aquest material documental està transcrit i en fase d’estudi per la historiadora Maia Creus. La difusió d’aquesta recerca contempla diverses fases i projectes que s’allargaran fins l’any 2017.

L’escriptura és un llenguatge d’expressió, una faceta creativa de l’artista que encara és molt poc coneguda pel públic i que s’ha anat desenvolupant en paral·lel (i en molts casos complementant) la seva trajectòria artística. Per a Fina Miralles escriure és una acció natural i emocional però els seus textos entronquen molt directament i desenvolupen els mateixos temes i les mateixes idees que protagonitzen la seva obra. Per tant, analitzar-los probablement ens proporcionarà noves eines per interpretar l’obra de Fina Miralles i, de ben segur, nous punts de vista per abordar-la, conèixer-la i presentar-la.

Quan l’any 1999 Fina Miralles va cedir al Museu d’Art de Sabadell la seva col·lecció personal, aquests textos es van inventariar i referenciar. Però en aquell moment, amb la urgència que demanava l’estudi de l’obra plàstica i, sobretot, la del període conceptual, van restar en un segon terme. És per això que les dues institucions han sumat esforços per revisar, transcriure i explicar tot aquest arxiu. Són desenes de llibretes i centenars de pàgines escrites, la gran majoria manuscrites, que se sumen als escrits escampats entre els dibuixos dels seus quaderns de treball.

El primer text inèdit de l’Arxiu Textual de Fina Miralles es publica a la revista Quadern de les Idees les Arts i les Lletres, número 202. Es tracta del text: L’illa de Firdrac escrit l’any 1989 a partir de l’obra realitzada a París, La unió de tots els mars i dels dibuixos a llapis fets al quadern de treball del mateix nom.

Així, l’exposició de petit format Fina Miralles. L’illa de Firdrac, no és una simple activitat de difusió d’un d’aquests textos, sinó que es presenta com a complement o, millor, fent parella amb l’article de la historiadora i crítica d’art Maia Creus, que es publica al número 202 de la revista Quadern de les idees, les arts i les lletres. Es tracta del text L’illa de Firdrac, el primer d’aquests textos inèdits que es publica, que Fina Miralles va escriure l’any 1989 a París, a partir de la sèrie d’obres titulada La unió de tots els mars. Comissariada per la mateixa Maia Creus, l’exposició presenta el manuscrit inèdit del text, així com el quadern de dibuixos relacionats amb aquest escrit i la sèrie de setze obres La unió dels oceans, actualment en una col·lecció particular. A més, es podrà veure un audiovisual inèdit on Fina Miralles explica i descriu en primera persona les motivacions i el procés de realització d’aquest conjunt d’obres.

Es tracta, doncs, de la primera acció de difusió d’aquest projecte conjunt de la Fundació Ars i el Museu d’Art de Sabadell que, en el futur, ha de seguir donant fruits.