SABADELL, UP TO DATE? COL·LECTIU STARTER. Cent anys de la Colla de Sabadell

Inauguració: dijous, 5 de setembre a les 7.00h. al Casal Pere Quart i a les 8.00 al Museu d'Art, en el marc de la Festa Major

Del 7 al 29 de setembre al Museu d'Art.

Aquest any es commemora el centenari de la Colla de Sabadell.

La Colla de Sabadell va ser un grup heterogeni d’intel·lectuals que durant els anys vint va revolucionar el panorama cultural sabadellenc. Encapçalat per Joan Oliver i Sallarès, Francesc Trabal i Armand Obiols, també en formaven part els artistes Ricard Marlet i Antoni Vila Arrufat, el periodista Lluís Parcerisa, l’advocat Josep M. Trabal, el filòsof Miquel Carreras i el farmacèutic Joan Garriga.

Tots ells van sacsejar la cultura sabadellenca amb activitats de dues menes: d’una banda, fent facècies amb un humor provocador i, d’una altra, organitzant concerts, programant obres de teatre i editant llibres per presentar la cultura del moment a la ciutat. Pretenien de convertir Sabadell en una ciutat rica i activa també en el camp cultural i que altres viles catalanes fessin igual, per construir un país més equilibrat, culte i civilitzat, en el marc de la idea noucentista de la Catalunya-ciutat. Es considera que el grup va estar actiu especialment entre 1919 i 1929, tot i que algunes de les seves activitats van arribar fins al 1935.

L’Ajuntament de Sabadell es suma al programa d’actes que múltiples persones i entitats organitzen per recuperar i homenatjar la Colla de Sabadell, tot organitzant una exposició temporal que es podrà veure al Casal Pere Quart i al Museu d’Art de Sabadell a partir de la Festa Major.

S’ha encarregat al col·lectiu Starter de Sabadell una lectura del grup de la Colla de Sabadell, del seu esperit, de les seves principals actuacions i espais, tot des del seu prisma i des de l’actualitat.

El col·lectiu Strater està format per artistes i dissenyadors de Sabadell que reivindica el dret dels objectes inservibles a tornar a ser útils per a la societat que els va crear i que se n’ha volgut desfer. Les propostes de disseny i de rehabilitació són l’alternativa a la destrucció massiva de milers d’articles que estan pels nostres carrers i que poden convertir-se en dissenys útils i definidors d’un estil més sostenible i proper a la comunitats.

El col·lectiu Starter està format per Ivan Merino, Juanjo Vendrell, Almudena Conesa i Clàudia Permanyer.

El resultat és una exposició híbrida nascuda de l’imaginari del Col·lectiu i creada a partir d’una reinterpretació i nova creació del treball artístic de la Colla de Sabadell. Es presenta en diversos formats: escultura, poemes-objecte, multimèdia, accions, dibuix i pintura, música, ...sense perdre mai la línia de treball que identifica el Col·lectiu que és l’ Upcycling.

S’han seleccionat moments i fragments de la vida de la Colla de Sabadell que tenen un lligam o paral·lelismes amb el moment actual, sigui en l’àmbit cultural, social o polític.

Més informació: