Sabadell teixeix

EXPOSICIÓ

#SABADELLesPOSAdeMODA

A l'Espai Cultura de la Fundació 1859 Caixa Sabadell

Descarrega el full de sala.

Organitza: Ajuntament de Sabadell / Museu d’Història de Sabadell i la Fundació Antoni de Montpalau
Hi col·labora: Fundació 1859 Caixa Sabadell i Associació de Professionals i Amics del Tèxtil de Sabadell. Amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona

Sbd teixeix 6

La ciutat fàbrica

A partir de la segona meitat del segle XIX i al llarg del XX la indústria tèxtil sabadellenca va tenir un gran desplegament, fins i tot a escala internacional, competint amb ciutats com Manchester, a Anglaterra, o Prato, a Itàlia, a més també de la veïna Terrassa, amb la qual va compartir lideratge. A Sabadell es va fer tot el procés tèxtil llaner, des del rentat de fibra, el cardat, el tenyit, el filat, el tissatge i els acabats. Tot i ser la llana principal matèria de les indústries locals, també es va treballar el cotó, el lli i, fins i tot, la seda, i a partir de la dècada de 1960, també les fibres artificials i sintètiques. Durant molts anys tota la ciutat era com una immensa fàbrica i els productes travessaven fronteres. També, associada al tèxtil, va sorgir una important indústria metal·lúrgica, d’abast internacional, dedicada a la fabricació de maquinària. Amb el pas del temps, moltes fàbriques anirien tancant, però encara en queden que estan produint teixits que es venen per tot el món.

Sbd teixeix 1 1

Del teler al carrer

“Sabadell teixeix” obre el cicle i posa en valor el teixit sabadellenc des d’una nova mirada, la de la moda, i la seva distribució i expansió, tant nacional com internacional, sense obviar, però, l’estructura industrial i comercial ni tampoc la tècnica tèxtil i els seus creadors. En qualsevol peça de vestir el teixit té una presència i un protagonisme absolut, però quasi sempre queda en l’anonimat, més enllà de la descripció del material: llana, cotó, lli, seda, polièster... i xeviot, sarja, tafetà, crepè, organza... Arreu del món hi ha vestits i abrics confeccionats amb teixits sabadellencs, però poques vegades s’ha plantejat el seu origen. I d’altra banda, des de la industria tèxtil a penes s’han donat a conèixer els noms dels dissenyadors i marques que tenen o han tingut per clients. A partir de la documentació que s’ha conservat d’algunes empreses, dels llibres de comanda, dels testimonis orals de fabricants i dissenyadors, i també d’alguns catàlegs i revistes, es poden anar identificant peces confeccionades amb teixits de Sabadell. Aquesta primera exposició obre un nou camí que uneix dues cares d’una mateixa moneda, a partir del fons de moda de la Fundació Antoni de Montpalau i del conjunt de mostraris tèxtils i llibres de comandes que conserva el Museu d’Història de Sabadell.

Sbd teixeix 2 1

Estratègies de mercat

La indústria llanera sabadellenca es dividia en dos àmbits que tenien poca relació entre ells, un dedicat als teixits d’home, denominat panyeria, i l’altre, la llaneria i novetat de senyora, als de dona. I es diferenciaven tècnicament, estèticament i fins i tot en la forma de distribuir els productes. A Sabadell era tan important, des d’un punt de vista productiu, econòmic i representatiu, un món com l’altre.

Amb el nom genèric de panyeria, que ve del castellà paño –drap de llana en català–, s’ha denominat tota la indústria dedicada a la producció de teixits d’home, ja siguin draps de llana, franel·les, sarges, quadres, potes de gall... tot un repertori molt més auster i homologat que el de la llaneria femenina. D’altra banda, també, uns teixits més resistents i soferts, fet pel qual se’ls hi ha atribuït la supremacia enfront dels de dona, més flonjos, atrevits i variats, pendents sempre del dictats de la moda de cada temporada.

Sbd teixeix 3 1

La panyeria sabadellenca va gaudir d’un gran prestigi a l’Estat espanyol i fins i tot a escala internacional, i competia amb els teixits anglesos que eren considerats els millors del món. Les cases més reputades van ser Artextil, Gorina SA i Garriga Germans, o també Tamburini i Colomer, Marcet, Llonch SA, Sallarès Deu, Domingo Codina, J. D. Casanovas, Pau Maria Llonch, Mateu Brujas, Duran, Bosser, Dalmau Prats, Llonch i Sala, J. Paloma, Genís i Pont, Corominas, Tinturé Tuull, Romeu Voltà, Bartex, Anònima Torras Font, Baygual i Llonch, Bartex i moltes altres. Amb els anys, moltes d’aquestes empreses anirien incrementant altres fibres als seus teixits, com el lli, la seda i el polièster.

Sbd teixeix 5 1