OSSOS. Un viatge a l'època medieval de la mà de l'antropologia física

Inauguració: dimecres 15 de març, a les 18'30 h.

Del 15 de març al 30 d'abril de 2017, al Museu d'Història.

• Una exposició que ens apropa a les condicions vida de les poblacions catalanes entre els segles VIII i XV a través de l’estudi de les restes d’ossos i d’esquelets localitzats en jaciments arqueològics bàsicament de la Catalunya Central.
  • 70 objectes patrimonials entre esquelets, cranis, ossos d’extremitats i d’altres elements contextuals per mostrar com i quin tipus d’informació es pot obtener a partir de les restes ossies

L’exposició “Ossos. Un viatge a l’època medieval de la mà de l’antropologia física” és una producció del Museu d’Arqueologia de Catalunya (Generalitat de Catalunya), a través de l’Arqueoxarxa, i de la Diputació de Barcelona que en el seu format itinerant arriba a la ciutat de Sabadell. Aquest muntatge ha comptat amb el suport de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació, en el marc de les accions de cooperació dins la Xarxa de Museus Locals de Barcelona.

Es tracta d’una mostra arqueològica que ens apropa a les condicions de vida de les poblacions catalanes entre els segles VIII i XV a través de l’estudi de les restes d’esquelets localitzades en jaciments arqueològics bàsicament de la Catalunya Central, però també del jaciment sabadellenc de Sant Pau de Riu-sec.

L’exposició explica com vivien i morien els nostres avantpassats de l’edat mitjana i aprofundeix en diferents aspectes de la seva vida a partir de la utilització de diverses tècniques de l’antropologia física i la paleopatologia.

Coincidint amb aquest muntatge,  s’exhibiran alguns objectes de ceràmica comuna i vaixella de taula  procedents dels jaciments sabadellencs de l’església de Sant Julià d’Altura i del Passeig de la Plaça Major.
L’exposició es divideix en vuit  grans àmbits:
1.    Introducció a l’època medieval.
2.    Què ens expliquen els ossos.
3.    L’alimentació.
4.    Els oficis i l’estil de vida.
5.    Medicina i Salut.
6.    La justícia.
7.    Violència i guerra.
8.    L’experiència de la mort.

Aquesta exposició ha comptat, pel que fa a la seva coordinació científica i a banda de la participació d’altres experts i expertes, amb la participació de la sabadellenca Àngels Casanovas, conservadora del Museu d’Arqueologia de Catalunya. El comissariat ha anat a càrrec d’Elena Garcia Guixé i Amàlia Valle Martínez.

A l’entorn de l’exposició s’han organitzat dues activitats:

-    Diumenge 9 d’abril, a les 12 h. Visita guiada a l’exposició, de la mà de la comissària Elena Garcia i Guixé, antropòloga física i paleopatòloga.

-    Dimecres 26 d’abril, a les 19 h. Conferència “Viure i morir a l’edat mitjana. Què ens expliquen els ossos”, a càrrec d’Àngels Casanovas i Romeu, organitzada pels Amics de l’Art Romànic de Sabadell.