DEPORTATS. 60 sabadellencs als camps nazis

Inauguració: 23 de gener, a les 18h

Del 24 de gener al 28 d’abril

TOTA L'EXPO AQUÍ

·    L’exposició s’emmarca en el programa d’actes del Dia Internacional en Memòria de les Víctimes de l’Holocaust (27 de gener) i estarà instal·lada al museu del

·    L’exposició dóna a conèixer les històries de vida de 60 homes sabadellencs que van lluitar a la Guerra Civil, que van patir l’exili forçat i l’internament en camps de concentració de refugiats a França l’any 1939 i que en el marc de la Segona Guerra Mundial van patir un itinerari de reclusió en camps de presoners de guerra i de deportació final amb destí als camps de concentració i d’extermini nazis, la major part al complex de Mauthausen (Àustria), entre els anys 1940-1945.

·    D’aquests deportats sabadellencs als camps nazis 39 hi van morir i 21 van sobreviure. Tots van patir un tracte atroç per part de l’exèrcit alemany i de les forces dels SS.

·    L’exposició ha pogut posar rostre a un total de 20 d’aquestes persones i ha aconseguit d’aplegar l adocumentació dispersa i diversa sobre el que sabem d’ells i també ha pogut copsar quina és la memòria i el record que en preserven les seves famílies i descendents. Més de 50 familiars han col·laborat en la recerca d’aquesta mostra.

·    A l’entorn de la mostra s’han programat diverses dues activitats complementàries: un itinerari per les llambordes stolpersteine de la ciutat (17 de febrer) i una conferència de la historiadora Rosa Toran (27 de març)

Àmbits i continguts de l’exposició

El primer àmbit tracta del context històric, descrivint els fets que emmarquen el el desenvolupament d’aquesta deportació als camps nazis, en tres apartats:

-    Guerra Civil, exili i deportació
-    Els deportats sabadellencs: cartografia de l'horror nazi
-    Memòria i família

Aquest apartat anirà acompanyat de dues vitrines amb documentació original i personal de dos deportats sabadellencs: Joan Capellas Fages (supervivent de Mauthausen que es va suicidar el 10 de gener de 1945 a Montpeller, just ara fa 74 anys) i Manuel Mullor Català (va morir el 27 de gener de 1942 -aviat farà 77 anys, coincidint amb el Dia Internacional de les Víctimes de l'Holocaust), uns fons que són molt valuosos documentalment parlant.

El segon àmbit és un espai íntim de Memorial, amb les 60 històries de vida d'aquestes persones que van patir la deportació i amb informació resumida sobre el que sabem d'ells: domicili, ofici, estat civil, militància política, destí militar durant la Guerra Civil, itinerari de retirada, exili i deportació, i un apartat final de memòria i família.

Aquestes històries de vida s’han il·lustrat, sempre que ha estat possible, amb fotografies dels deportats, de les seves famílies i amistats, i amb documents personals que hi fan refència.

Sabadellencs morts als camps nazis, de dalt a baix i d'esquerra a dreta: Antoni Hilario Planellas  (Gusen, 1942), Emili Ferrando Rosell (Gusen, 1941), Emili Marquès Aracil (Gusen, 1942), Joaquim Lou Ripollés (Gusen, 1941). Josep Amorós Maestre (Gusen, 1941), Josep Domènech Cortada (Gusen, 1941), Rafael  Monllor Belenguer (Castell de Hartheim, 1941) i Marià Llonch Casanovas (Gusen, 1941) (arxius familiars).

Es tracta d’una mostra que, en definitiva, pretén divulgar aquesta història sumament dura del passat segle XX, que vol recordar a les víctimes de l’holocaust des del rigor històric i la dignitat humana, i que esdevé un reconeixement per als descendents i familiars que han col·laborat en el procés de recerca que ha portat a terme l’equip del Museu d’Història de Sabadell, d'ençà que es va endegar el projecte de les stolpersteine, els quals consten especialment remarcats als crèdits de la mostra.

L’exposició ha estat comissariada per Genís Ribé i Monge, tècnic del Museu d’Història de Sabadell, i ha comptat amb l’assessorament històric d’Esteve Deu Baigual i la col·laboració de l’equip tècnic de l’Arxiu Històric de Sabadell.

Activitats a l’entorn de l’exposició

-    Diumenge 17 de febrer, a les 11 h del matí

Itinerari Les stolpersteine a Sabadell: memòria dels deportats sabadellencs als camps nazis (1940-1945), a càrrec de Genís Ribé i Monge, comissari de l’exposició i tècnic del MHS.

Recorregut d’una hora i mitja. Cal inscripció prèvia al telèfon 93 7278555.

-    Dimecres 27 de març, a les 19 h de la tarda

Conferència: “Els republicans espanyols als camps nazis: itineraris i repsonsabilitats”, a càrrec de Rosa Toran i Belver, historiadora i membre de l’Amical de Mauthausen i altres camps.