VULL SER MESTRA

Del 8 de març al 19 d'abril de 2020. Al Museu d'Història de Sabadell.

Peces de roba confeccionades per Rosario Duran Roca com a proves d'examen per l'Escola Normal de Noies de Barcelona l'any 1912, per obtenir el títol de mestra superior.

Què són aquestes peces?

Aquestes tres peces de roba les va confeccionar Rosario Duran Roca l’any 1912. Eren part de l’examen que va fer a l’Escola Normal de Noies de Barcelona per obtenir el títol de mestra superior, el qual la facultava per fer de mestra de primària.

Es tracta d’una camisa i de dos mocadors. La camisa té la meitat dreta totalment elaborada, mentre que l’esquerra està per fer. Els mocadors tenen cada un una mostra, l’un amb brodat i l’altre amb la tècnica de Richelieu.

Com van arribar al Museu?

L’any 2006, Carme Romagosa Piqué va oferir al Museu d’Història de Sabadell (MHS) les peces avui exposades. Les havia heretat de la seva germana Lourdes, que durant molts anys havia cuidat la Rosario, la qual les hi havia llegat abans de morir.

Quan van ingressar al Museu, la camisa i els mocadors tenien gairebé un segle, havien passat per tres mans de tres dones que els havien conservat i llegat, primerament de l’una a l’altra i, finalment, al museu de la ciutat.

És clar que la Rosario, la Lourdes i la Carme apreciaven les humils peces i que van vetllar per conservar-les. Hi tenien un lligam sentimental i n’apreciaven el valor estètic i documental. I, segurament també, el valor simbòlic de ser les proves d’examen d’una noia jove que volia ser mestra i emprendre un camí propi.

Què sabem d'aquestes tres dones?

La Rosario va néixer el 1891 i va morir el 1977, a 85 anys. També sabem que als 20 anys va obtenir el títol de mestra. No sabem, però, si va exercir com a tal. En els padrons de població la trobem de joveneta vivint amb els pares, un germà, un cosí i una serventa a la Rambla, 46. De gran, continuava vivint a la mateixa casa. El 1975, dos anys abans de morir, va fer una donació de diverses peces de roba antiga al Museu.

De les germanes Romagosa Piqué, sabem que la Carme tenia una guarderia, la Lourdes era llevadora i una tercera germana, l’Elionor, tenia una "Academia de Corte y Confección", en un pis al passeig de la Plaça Major. En aquesta acadèmia, que va funcionar entre el començament dels anys 1950 i l’inici dels1980, hi van acabar col·laborant les tres germanes.

Per què exposem aquestes peces, el Dia de la Dona Treballadora?

A principis de segle XX, que una dona obtingués un títol superior no era gens habitual. A la Rosario la devien empènyer les ganes d’aprendre, de tenir un ofici per guanyar-se la vida o de ser socialment útil –ensenyant–, o les tres coses alhora. En qualsevol cas, va treballar per canviar el que la societat esperava d’una dona com ella.

Per això, el 8 de març, Dia de la Dona Treballadora, mostrem les peces de roba del seu examen, com a petit homenatge a la lluita de les dones d’arreu del món, per avançar en la igualtat de drets i d’oportunitats entre homes i dones.