REALITATS. JOAN BALMES I BENEDICTO (SABADELL, 1915-2004)

Del 4 de setembre de 2013 al 27 d'abril de 2014 al MHS

Presentació

La finalitat de la mostra és donar a conèixer el fons del fotògraf sabadellenc Joan Balmes i Benedicto (Sabadell, 1915-2004) i alhora mostrar una part de la vida dels sabadellencs de la postguerra.

Dins de la seva tasca com a fotògraf professional, Joan Balmes va fer bàsicament reportatge social, tant públic com privat, és a dir, casaments, comunions, batejos, enterraments, actes religiosos, inauguracions i esdeveniments esportius i culturals. Es tracta de fotografies compreses entre 1944 i 1964, en les quals veiem l'esdevenir de les famílies sabadellenques i el batec col·lectiu de la ciutat.

El fons Balmes té diverses característiques que el fan especialment valuós i significatiu:
En primer lloc, destaca la ingent quantitat de fotografies que aplega, més de 83.000 negatius de 35 mm, fets entre 1940 i 1964, que corresponen a la seva etapa professional, a més de 2.000 negatius en suport paper i cel·luloide, fets anteriorment, quan es dedicava a la fotografia per afició.

En segon lloc, hi ha el meticulós registre que Joan Balmes feia de cada una de les seves fotos. N'apuntava la data, el lloc i el nom de la persona que li feia l'encàrrec i, en alguns moments, fins i tot les característiques tècniques de com disparava.

Finalment, cal esmentar que la majoria de les fotografies que conté van ser fruit d'un encàrrec. Això fa que la decisió sobre què s'ha de fotografiar no és obra d'una persona, sinó que és la societat del moment la que estableix què és mereixedor d'ésser fotografiat. Aquesta característica reforça encara més la condició d'arxiu del fons, és a dir, de document d'una realitat que no esta filtrada per una opció personal estètica o ideològica.

Catàleg de l'exposició

Realitats. Joan Balmes i Benedicto (Sabadell, 1915-2004). Un fotoreporter social del primer franquisme.

DESCARREGAR  PDF

Activitats relacionades:

- Visites guiades: durant la Festa Major, dies 7, 8 i 9 de setembre, 15 de desembre de 2013 i 16 de març de 2014

- Tallers infantils: Vols parar taula? (+ de 5 anys) durant la Festa Major

- Activitat per a grups familiars (AMPA). Com es divertien els teus avis? Amb col·laboració amb el Programa Tàndem Família-Escola.

- Dotzè Concurs de Literatura Ràpida Microcontes, sobre fotografies de Joan Balmes, 10 de desembre, a les 10.30h, a la Biblioteca Vapor Badia.

- Sessions quinquennals d'identificació fotogràfica amb diversos col·laboradors.

Fotos exposició