SABADELL 1714. LES CATORZE CARTES DEL DUC DE BERWICK I LLÍRIA

Del 1 de setembre del 2014 al 12 d'abril del 2015 al Museu d'Història

VEGEU LA TRANSCRIPCIÓ DE LES CARTES

Exposició produïda en el marc de la celebració del Tricentenari de la Guerra de Successió espanyola a Catalunya. S’hi exposen, de forma central, les 14 cartes escrites per James Fitz-James Stuart, duc de Berwick i Llíria, i adreçades al Consell de la Vila de Sabadell, entre el 21 de juliol i el 7 octubre de 1714. Berwick va ser el cap militar de les tropes borbòniques que va assetjar i ocupar finalment la ciutat de Barcelona l’11 de setembre d’aquell any, i aquestes cartes es conserven a l’Arxiu Històric de Sabadell.

La ciutat de Barcelona va estar assetjada des de l’estiu de 1713 per un immens i poderós exèrcit de les Corones de Castella i França, que al juliol de 1714 i sota comandament del duc de Berwick arribava als 39.000 soldats borbònics més uns altres 50.000 desplegats arreu de Catalunya per lluitar contra la resistència de fusellers de muntanya i miquelets. Aquesta situació va afectar de ple la vila de Sabadell, que es trobava a mercè dels exèrcits ocupants, alhora que amb partides de soldats catalans que recorrien la comarca i instaven a que els sabadellencs els hi donessin ajut.

Són un total de catorze cartes que van del 21 de juliol al 7 d’octubre. A nivell local, aquesta correspondència ens mostra com els consellers de Sabadell passaren d’un austriacisme militant durant tota la guerra a una actitud de col·laboracionisme en els moments finals d’aquesta.
A nivell nacional, aquesta documentació ens mostra explícitament com el comandant en cap dels exèrcits borbònics amenaça els pobles que no es sotmetin a l’autoritat de Felip V amb castigar-los amb l’últim rigor, saquejant-los i cremant-los.

A la mostra també s’hi exhibeixen gravats i mapes de l’època, així com també llibres dels segles XVII, XVIII I XIX procedents del fons de la Biblioteca Antiquària de l’AHS, amb el complement d’algun objecte del fons del MHS.

És la primera vegada que es donen a conèixer aquests documents al públic en general i de ben segur seran tema de gran interès per a la historiografia catalana.

Ful de sala de l'exposició

Visites guiades per grups

La Guerra de Successió segons Antoni Bosch i Cardellach (Sabadell, 1758-1829)

Aquesta mostra s’inclou dins d’una acció transversal de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, en la qual hi intervindran 23 museus, sota l’epígraf “Què ens queda del 1714?”.