Josep Vives Bracons (Sabadell, 1902- 1985)

Nena amb colom

c. 1928

Oli sobre fusta

70 x 49,5 cm

Signat: JOSEP VIVES BRACONS (al revers)

Procedència: Desconeguda

Inv. 314

Paisatge

c. 1930

Oli sobre cartró

Signat: Vives (angle inf. esq.)

Procedència: Desconeguda

Inv. 223

Vives és un personatge poc conegut malgrat que al llarg de la seva vida va treballar com a artista gràfic, pintor, interiorista, dissenyador de mobiliari i promotor cultural. Estudià a l'escola francesa dels Maristes i assistí a les classes de Joan Vila Cinca. Acabats els estudis, va entrar a treballar al negoci familiar, però sense abandonar la seva vocació artística. Un factor decisiu en la seva trajectòria fou l'amistat que l'uní amb Joan Vila Arrufat, que el conduí a treballar en projectes comuns.

Aquesta amistat també va contribuir a la integració de Vives en l'ambient artístic sabadellenc. Fou un contertulià habitual de les trobades de cal Llonch i també es va relacionar amb la Colla de Sabadell. Aquestes relacions li van permetre col·laborar en l’Almanac de les Arts (1924-1925) i il·lustrar algunes de les obres publicades per edicions la Mirada.

La primera exposició individual va fer-la el 1926 a l'Acadèmia de Belles Arts, on presentà retrats i natures mortes. Aquest mateix any, Vives abandonà el negoci familiar i entrà a l'empresa de gasoses La Bohèmia.

Durant aquests anys, treballà com a gravador i il·lustrador de calendaris, programes, fullets... per a les Indústries Gràfiques Muntaner. L'any 1927 decorà casa seva amb mobles de Josep Badrinas i altres de marcada línia déco dissenyats per ell mateix. Aquest mateix any decorà la casa de Francesc Trabal, la saleta de música de Joan Llonch i la biblioteca del maristes del carrer del Jardí.

A partir d'aquest moment Vives es dedica intensament a la tasca de decorador, encara que ocasionalment col·laborarà amb Vila Arrufat en algun projecte. Precisament, aquesta col·laboració es va produir amb el disseny i muntatge de la Sala de Sabadell a l'Exposició Internacional de Barcelona de 1929.

El 1930, Vives obrí una petita botiga al carrer Baix de l'Església, 6. A la Galeria Vives no sols s'exposava mobiliari dissenyat per ell sinó també d'altres autors. De tant en tant s'hi organitzaven mostres de joieria i de pintura assessorades per Joan Merli. El 1934 fundà l'associació d'Artistes Reunits de Sabadell (ARS), on exposaren Pere Elias, Camil Fàbregas, Molins de Mur, Rafael Salvà, Màrius Vilatobà...

En la dècada dels 30 els projectes d’interiorisme se succeeixen: el despatx de l'advocat Joan Marí al carrer de Sant Pere, la suite matrimonial dels senyors Casals al carrer de l'Estació, la casa del cal Guasch del carrer de la Indústria... El 1935 fa la decoració de l’estand del Gremi de Fabricants de Sabadell per la primera Fira de Mostres de Valladolid. L'any 1936 fa el cartell de la Festa Major de Sabadell.

L'eclosió de la Guerra Civil fa que tanqui el seu establiment i passi a impartir classes de dibuix artístic i decoratiu a l'Escola Tèxtil de Sabadell. Finalitzada la guerra, reprendrà el treball com a interiorista però seguint la tendència imperant, molt més tradicional i comercial, que trencarà en la dècada del cinquanta quan imperarà el funcionalisme.

El MAS conserva una veintena d’obres representatives de les diverses disciplines en què treballà. A la vessant com a pintor corresponen les dues obres que hi ha exposades a la permanent. De la seva vessant com a artista gràfic destaca el cartell que féu per la Festa Major de 1941 i de la feina com a moblista es conserven diverses peces provinents d’una donació feta per Fina Miralles el 1999.