Autor desconegut. A Joan Montllor

Autor: No identificat

Data: 1975

Dimensions: 3,4 x 1,65 x 1 m. Base de 1,8 m x 1,8 m x 0,45 m

Material: Roca calcària natural i ciment

Ubicació: Plaça dels Usatges / carrer d'Agnès Armengol

Descripció: En el basament, una inscripció gravada sobre una planxa de coure que diu: “A Joan Montllor i Pujal (Sabadell 1874-1960) Excursionista, historiador i escriptor. Promotor de l'excursionisme sabadellenc i de moltes activitats ciutadanes. Cronista honorari de la ciutat (1944). Premi a la Ciutadania (1949). Insígnia d'or del Centre Excursionista del Vallès (1958)”.

Història: Joan Montllor dedicà una intensa i variada activitat en benefici de la seva ciutat: pioner de l'excursionisme sabadellenc, fundà el Centre Excursionista del Vallès. Rebé els títols de membre honorari de la Fundació Bosch i Cardellach i el primer Premi de la Ciutadania atorgat a un sabadellenc. El monument fou proposat per la Fundació Bosch i Cardellach amb motiu del centenari del naixement de Joan Montllor. Hi col·laboraren la Unió Excursionista i l'Ajuntament. La roca calcària fou una donació de l'alcalde de Begues, Sr. Jordi Guasch. El conjunt inclou una placa de ciment amb una inscripció il·legible que originàriament deia: “A Joan Montllor i Pujal, sabadellenc insigne estimà i serví el seu poble, en conegué l’esperit i en divulgà la història. Resseguidor incansable dels nostres camins va promoure l’excursionisme complet, cultural i humaníssim i per ell hem estat sabedors que l’antiga Arraona fou la progenitora de Sabadell. Recordeu-lo 1874-1960”. L'any 2005, arran de la reurbanització de la plaça dels Usatges, l'escultura passà del centre de la plaça a un angle i fou restaurada. La inscripció original fou coberta per una de nova sobre una planxa de coure.