Miret i Rosa Martínez. A Pompeu Fabra

Dimensions: 0,6 x 2,2 x 0,3 m i 0,60 x 3,60 x 0,35 m

Material: Granit i bronze

Ubicació: Plaça de Pompeu Fabra / passatge vers carrer d'Antoni Forrellad

Descripció: Conjunt format per dos blocs horitzontals de granit negre amb les vores bisellades. En un, hi queda inscrit un medalló de bronze de 37 cm de diàmetre amb un baix relleu del bust en tres quarts de Pompeu Fabra, realitzat el 1968 per l’escultor Miret. En l’altre, s’hi gravà la inscripció “A Pompeu Fabra, que retornà al català la categoria d’idioma de cultura”.

Història: El medalló va ser ofert per l’Òmnium Cultural i la Fundació Jaume I (l’Ajuntament d’Eivissa en té un d’igual des del novembre de 1990. El monument es va inaugurar el 19 de desembre de 1993 en presència del conseller de Cultura de la Generalitat Joan Guitart; Carola Fabra, la filla de Pompeu Fabra, i el mestre Joan Triadú, Premi d’Honor de les Lletres Catalanes. L’acte commemorava el 125è aniversari del naixement del filòleg i el 25è dels cursos de català per a adults a Sabadell.