IMATGES A L'OMBRA DEL TEMPS: LA FÀBRICA. Vallès: fabricar passats, fabricar presents. Claudio Zulian

Inauguració: dimarts, 19 de desembre del 2018, a les 19'30h.

Des del 19 de desembre del 2018 al 27 de gener del 2018, al  Museu d'Art.

Imatges a l’ombra del temps : la fàbrica es una videoinstal·lació que forma part de la sèrie de quinze videoinstal·lacions amb el títol general de Vallès: fabricar passats, fabricar presents.

Les quinze videoinstal·lacions de Vallès: fabricar passats, fabricar presents exploren el territori de la comarca. Quan parlem d’un “territori” al·ludim a “alguna cosa” on barregem dimensions reals – l’orografia, els edificis, les carreteres, el clima -, amb altres dimensions imaginàries – totes les representacions cartogràfiques i administratives, els textos periodístics o literaris, les llegendes urbanes i pageses, les fotografies i les pel·lícules, les memòries col·lectives i personals, els futurs desitjats o temuts.

Vallès: fabricar passats, fabricar presents explora, doncs, quinze llocs del territori amb la voluntat de tantejar el conjunt de les seves dimensions físiques i imaginàries. D’aquesta manera es constitueix una mena d’atles artístic - i a la vegada històric, geogràfic, cultural i emocional - del Vallès.

La videoinstal·lació que es mostra al Museu d’Art de Sabadell, Imatges a l’ombra del temps : la fàbrica, tracta un dels eixos tant del paisatge físic com de la historia del Vallès: el passat industrial. Present físicament per la multitud d’edificis, sobretot dels darrers dos segles, escampats per tota la comarca, profundament ancorat a la memòria col·lectiva i sovint a la memòria individual dels seus habitants, el passat industrial no deixa de ser actual. La fàbrica i la màquina que es poden veure en Imatges a l’ombra del temps : la fàbrica continuen allà, - a Sabadell: és el Vapor de Cal Pissit -, formen part dels nostre present, però en la modalitat particular de restes del passat. Conformen un índex de que aquest passat realment existí i, a la vegada, ens pregunten què fer amb això ara – fins i tot concretament: quin us donar-li? Com concreta petjada actual de la història, ens parla d’una pretèrita organització del treball, d’unes maneres de viure que aquesta organització va suposar i de les tensions que les van habitar: les lluites obreres, la solidaritat, la maquinització. El seu silenci i abandonament són tan significatius com ho seria una possible restauració: la nau i les màquines ens pregunten de tota manera pels nostres treballs d’ara, per les nostres vidres i per les nostres lluites.

Imatges a l’ombra del temps : la fàbrica condensa en summa motius estètics i emocionals amb una reflexió d’ordre històric, polític, sociològic i geogràfic. Una condensació que podríem considerar com el propi de l’art d’ara.

Imatges a l‘ombra del temps : la fàbrica és una iniciativa del Museu d'Art de Sabadell. La seva producció ha estat possible gràcies a l’ajuda de la Diputació de Barcelona. La producció és de la Asociación Cultural Imágenes Imaginario i de la cooperativa Acteon.

Vallès: fabricar passats, fabricar presents es una iniciativa de La Virreina Centre de la Imatge de Barcelona, secundada per quatre Ajuntaments del Vallès – Sabadell, Terrassa, Cerdanyola i Ripollet – amb el suport de la Diputació de Barcelona. Es podrà veure en forma d’exposició temporal a partir del mes de juliol de l’any que ve.

• CLAUDIO ZULIAN

Artista, director de cinema, músic i escriptor. Va néixer a Itàlia (Campodarsego, Pàdua) i resideix a Barcelona. És doctor en Estètica, Ciència i Tecnologia de les Arts, per la Universitat de París-Saint Denis (França).

Molts dels seus treballs audiovisuals – videoinstal·lacions i pel·lícules – s’articulen al voltant de les nocions del cos i el territori. Una mostra d’això han estat les peces exposades en la recent exposició Bodies & places: affection (2017), a la galeria Cànem (Castelló).

Complementant aquestes dues nocions, una altra de les qüestions que exploren les seves obres és la Història. Histoires de l’avenir ha estat justament el títol escollit pel Jeu de Paume de París per la retrospectiva que va tenir lloc l’octubre 2013.

L’any 2010 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona i el Premi Nacional de Cultura de Cinema per la seva pel·lícula i videoinstal·lació A través del Carmel – un íntim retrat de l’homònim barri barcelonès.

L’any 2018 ha estrenat el seu nou llargmetratge documental Sin miedo sobre la lluita dels familiars dels desapareguts durant les dictadures guatemalenques. Aquesta pel·lícula es va veure per primera vegada al Festival Internacional del Nuevo Cine Latinoamericano de l’Havana, l’any 2017. El seu anterior llargmetratge, Born (2014), va rebre premis a New York, Toronto, Sidney, Milano, Singapore, entre altres i va rebre quatre nominacions als premis Gaudí.

Més informació a: www.claudiozulian.com i a czulian.blogspot.com.es